Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”

2016-09-13 15:07  

Nya militära skolflygplan ska ge stridspiloter längre och bättre utbildning. I kväll rullar Boeings och Saabs T-X-prototyp ut.

I mitten av 2020-talet bedöms den svenska Försvarsmaktens skolflygplan SK60 behöva ersättas. Det finns i dag 38 plan på flygskolan i Linköping.

– Vi hoppas få köpa nya skolflygplan. De nuvarande är mellan 40 och 50 år, säger Michael Rosenquist, ställföreträdande chef för Försvarsmaktens flygskola i Linköping.

Även i USA ska flygvapnet köpa nya skolflygplan. Detta som ersättare till dagens flotta av T-38 Talon från Northrop Grumman, som börjar bli till åren.

I kväll premiärvisas Saab och Boeing sin prototyp inför det amerikanska flygvapnets upphandling av ett nytt skolflygplan, kallat T-X. Det sker i St Louis i den amerikanska mellanvästern.

Läs mer:

Läs mer: Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan

Enligt Michael Rosenquist kommer nästa generations skolflygplan – vilket plan Sverige än kan komma att köpa – ge stridspiloterna en längre, mer avancerad och komplex utbildning. Skälet är att man kan simulera användning av sensorer och vapen ombord.

– Det öppnar oerhörda möjligheter att träna sådana funktioner som vi i dag övar i strids- och transportflygplanen redan i skolflygplanen. Dessutom spar det pengar och driftstid i Gripen- och Herculessystemen, säger Michael Rosenquist.

I dag finns sådana funktioner ombord på skolflygplan i bland annat Schweiz.

– Men framför allt har det här behovet uppkommit i USA eftersom F22 och F35 är så enormt dyra att flyga.

I den amerikanska upphandlingen tävlar fyra olika konsortier om en order på mellan 300 och 450 nya T-X-plan. En siffra som nämnts är 350 plan. Sedan hägrar en världsmarknad för vinnaren. Många olika länders flygvapen behöver nya träningsplan.

– Jag kan tänka mig att behovet globalt är i storleksordning ett par tusen skolflygplan, säger Michael Rosenquist.

Omkring 1 000 personer i såväl St Louis som i Linköping uppges ha arbetat med utvecklingen av Boeings och Saabs T-X-modell.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Flera företag tävlar i upphandlingen

Även Saab-Boeings konkurrent, det amerikanska bolaget Northrop Grumman, har i år visat sin T-X-prototyp – Model 400.

Andra medtävlare till Boeing och Saab är amerikanska Lockheed Martin som samarbetar med KAI, Korean Aerospace Industries, samt amerikanska försvarsföretaget Raytheon tillsammans med italienska Leonardo.

De olika intressenterna kommer, enligt uppgift, erbjudas att lämna in anbud senare under 2016. USA:s nya plan – vilken modell som än vinner – väntas bli operativt runt 2024.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt