Flygande Skuggan ersätter Ugglan

2010-05-20 15:33  
Shadow 200.

Saab kommer att köpa in åtta stycken obemannade spaningsplan från amerikanska AAI och kombinera dem med utrustning för analys och utvärdering som Saab redan har i Gripensystemet.

Saab fick i dag en beställning från Försvarets Materielverk att köpa in två styckenShadow 200-system som ersättning till Försvarets nuvarande, föråldrade system Ugglan.

Varje ”system” omfattar fyra obemannade plan, datalänkutrustning, start- och landingsutrustning, en underrättelseenhet, reservdelar och dokumentation.

Det blir sammanlagt ått stycken farkoster.

Affären är värd 530 miljoner kronor varav ungefär hälften går till inköpen av planen och hälften till Saabs insats.

Saab ska bland annat stå för utbildning, reparation, reservdelar och underhåll de tre första åren.

- Men framför allt ska vi anpassa Shadow-systemet så att det passar det svenska försvaret och så att soldaterna känner igen sig i det. Bland annat kommer vi att leverera en "analyscontainer" med teknik från Gripensystemet, säger Lennart Sindahl, chef för Saab Aeronautic, till Ny Teknik på torsdagseftermiddagen.

Affären berör både Saabs enhet Aeronautic i Linköping och Support & Service i Arboga.

Ny Teknik avslöjade redan den 28 april att regeringen tagit beslutet att satsa pengar på en ersättare till Ugglan plus att man i väntan på att det nya systemet är på plats är beredd att temporärt hyra in ett komplett UAV-system för att skydda de svenska soldaterna i Afghanistan.

Saab räknar med att båda Shadowsystemen ska vara intrimmade och klara att sättas in i tjänst i Afghanisastan under fjärde kvartalet 2011.

Shadow 200

a) Kan vara i luften åtta till nio timmar i sträck.

b) Högsta flyghöjd 4 572 meter.

c) Marschfart 166 kilometer i timmen.

d) Högsta fart 203 kilometer i timmen.

e) Startsträcka 9 meter.

f) Längt 3,6 meter.

g) Vingspann 6,2 meter.

h) Lastkapacitet 36 kilo.

i) Totalvikt 208 kilo.

j) Förbränningsmotor.

k) Propellerdrift (i aktern).

Så gör andra länder

1. England använderReaper i en blandning av leasing/köp från amerikanska General Atomics Aeronatical Systems, förkortat GA-ASI. Planet väger 4 700 kilo. Det kan ta med sig bomber och missiler och kan fjärrstyras via satellitlänk.

2. Kanada, Tyskland och Australien har leasatHeron från Israeli Aerospace Industries. Planet väger 1 000 kilo och kan vara i luften 40 timmar åt gången. Heron har både kamera och radar, samma radar som den svenska kustbevakningen använder på sina flygplan.Se videoklipp på Youtube här.

3. England leasarH450 från Israeliska Elbit Systems. Det är ett 500-kilosplan som kan vara i luften i 20 timmar och bära med sig en avancerad kamera för både dag- och nattuppdrag.Se video från Royal Artillery på Youtube.

4. Holland leasarAerostarfrån Israeliska Aeronautics. Planet väger 200 kilo och kan vara i luften 12 timmar. Aerostar är väldigt likt SverigeaktuellaShadow 200 i storlek och prestanda.Youtube.

5. Australien leasar förutomHeronocksåScaneagle från Boeing. Scaneagle är ett litet plan på bara 20 kilo som kan startas med en katapult och fångas in med en vajer. Scaneagle har i stort sett samma kamera som Falken men kan vara i luften i 12 timmar mot Falkens 3 timmar.Youtube.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt