Flyg-Saab har tappat vingarna

2011-08-16 12:41  

Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania.

I dag är bil-Saab och flyg-Saab två olika företag med olika ägare och Scania har inte längre något med Saab att göra över huvud taget.

Men alla tre har kvar rester från den gemensamma logotype som skapades av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd 1984, femton år efter att Saab AB och Scania Vabis blev Saab Scania med både flygplan, personbilar och lastbilar på programmet.

Carl Fredrik Reutersvärd har gjort ändringar i sin grundlogotype i takt med att Saab Scania-koncernen förändrats.

Först sattes personbilarna på eget bolag 1990, sedan blev Saab och Scania separata bolag 1995.

Alla tre bolagen har fått nya logotyper, men det röda Gripen-huvudet med en guldkrona på toppen har följt med.

Så här har Saabs logotype förändrats.

När Svenska Aeroplan Aktiebolaget startade 1937 valde man ett flygplan som logotype .

Saabfolket skapade en silhuett av bomplanet B3, en Junkers Ju 86 K, som Sverige köpte in i 56 exemplar. Bokstäverna SAAB placerades under det stiliserade planet.

När sedan den första Saab-bilen såg dagens ljus efter kriget gjordes logotypen om.

Flygplanssilhuetten föreställde nu det Saabtillverkade bombplanet B18 och bokstäverna SAAB placerades ovanför flygplanet.

Det är den logotypen som blivit känd som bil-Saabs första riktiga logo och satt på alla bilkylare under decennier.

Men när de två företagen Saab och Scania slogs ihop 1984 tappade flyg-Saab vingarna.

Den världskände konstnären  Carsl Fredrik Reutersvärd  fick uppdraget att gör en gemensam  logotype för Saab och Scania.

Han valde han att fokusera på sagodjuret Gripen, som är landskapsvapen både för Skåne, där Scania har sina rötter, och för Östergötland, där Saab föddes 1937.

I dag finns det inget i flyg-Saabs logotype som påminner om flyg, trots att namnet Saab står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget.

Bil-Saab i Trollhättan däremot gör allt för att påminna om flygarvet.

Den uppmärksammade ”konceptbilen” Saab Phonenix, som visade upp på bilsalongen i Geneve i våras, hade exakt den gamla B18-silhuetten i bakljuspanelen i lysande rött.

Den här slingriga vägen utefter Saabs logotyperesa hade inte varit möjlig att åka om inte Lasse Jansson på Saab i Linköping tagit Ny Tekniks utmaning på allvar och gjort en djupdykning i ett 60-årigt arkiv.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt