Fordon

Flixbus ska sänka utsläppen med bränslecellsbussar

Freudenberg Sealing Technology och Flixbus ska utveckla bränslecellsbussar för långa distanser tillsammans. Foto: Freudenberg Sealing Technology
Freudenberg Sealing Technology och Flixbus ska utveckla bränslecellsbussar för långa distanser tillsammans. Foto: Freudenberg Sealing Technology

Europas största expressbussföretag Flixbus tror på bränsleceller som lösning för att sänka utsläppen. Nu ska tekniken testas tillsammans med ett tyskt företag.

Publicerad

Dieselbussar är redan ett relativt klimatsmart sätt att resa långa sträckor. Men för att sänka utsläppen ytterligare krävs andra tekniker.

Flixbus, som för några år sedan köpte Swebus, är Europas största expressbussföretag och hävdar nu att de kommer att bli först i världen med att testa bränslecellsbussar i långdistanstrafik. Bränslecellsfordon tankas med vätgas och avgaserna består endast av vattenånga.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här