Fordon

Flera tvivel kring Hawtai

Glada miner på Victor Muller och Zhang Xiugeng efter påskriften gällande avtalet mellan Saab och Hawtai. Nu kommer uppgifter att den kinesiska biltillverkaren inte varit helt ärlig gällande sin produktion. Foto: scanpix

Kinesiska Hawtai som vill bli delägare i Saab har bara producerat egna bilar i ett års tid. Uppgiften att Hawtai tillverkade 81 000 bilar förra året är troligtvis fel och bolaget har bytt vd:ar på löpande band.

Publicerad

Efter presskonferensen i Peking i tisdags skrevs svenska ambassaden i landet en intern rapport om biltillverkaren Hawtai. Rapporten skickades till UD i går förmiddag.

Ambassadören, Lars Fredén, verkar påtagligt skeptisk. Det skriver Svenska Dagbladets Näringsliv. Tydligt är att  han har låtit göra en granskning av bolaget. En av de mest sensationella nyheten är att Hawtai bara har tillverkat bilar i ett år. Det tycks vara en nyfödd bilfirma med andra ord. Bolaget har funnits sedan 2000 men fram till förra året har bolaget tillverkat bilar till koreanska Hyundai.  Det samarbetet har skrotats. Bilföretaget har kapacitet för att tillverka 200 000 bilar men säger sig tillverkat 81 000 bilar förra året. Även den siffran kan vara fel.  Det kan handla om runt 60 000 bilar. Under de senaste åtta åren har bolaget bytt vd:ar sex gånger. Enligt Svenska Dagbladet är det Den stormrika ordföranden och ägaren Zhang Xiugen som gång på gång kastar ut vd:arna. Hawtais finansiella muskler kommer främst från gruvindustrin än biltillverkning. Än vet man inte heller om Nationella Utvecklings- och Reformkommissionen, NDRC, kommer att godkänna affären. Det skriver Svenska Dagbladets Näringsliv.