Flera länder stoppar Boeingplan efter olycka

2021-02-22 16:34  
Olycksplanet ovanför Denver. Foto: Hayden Smith/AP/TT

Två av Boeings flygplan tappade motordelar över bebyggda områden i helgen, i USA respektive Nederländerna. Nu stoppas planet tillfälligt i Storbritannien och flera andra länder.

Den ena motorn på en 777-200 tillhörande United Airlines började brinna ovanför Denver i lördags och spred bråte över en förort, innan planet kunde landa i säkerhet. Ingen kom till skada vid händelsen.

Ungefär samtidigt fattade en motor eld på en 747-400 som just lyft från Maastricht. Metalldelar regnade ner över den lilla nederländska staden Meerssen. De träffade bland annat bilar, men även en kvinna ska ha skadats lätt. Planet skulle till New York, men landade i stället i Liège i Belgien.

Läs mer: Så ska europeiskt flyg ner till nollutsläpp 2050

I båda fallen handlade det om motorer från Pratt & Whitney.

I 747-fallet har Nederländernas luftfartsverk inlett en "preliminär" utredning.

Flera flygförbud

Vad gäller 777 meddelar Boeing att de flesta sådana plan med likadana motorer ändå står långtidsparkerade på grund av pandemin. Men företaget råder flygbolag att låta samtliga dylika plan stanna på marken tills vidare.

Det rör sig alltså inte om något regelrätt flygförbud. Olika länder kan dock fatta egna beslut och exempelvis har Japans transportdepartement meddelat att de berörda flygplanen inte får användas.

Under måndagseftermiddagen meddelade även Storbritannien att landet tillfälligt stoppar alla 777-plan med motorer från Pratt & Whitney från att flyga i brittiskt luftrum. Landets flygmyndighet CAA har dock meddelat att inga sådana plan flyger i Storbritannien.

Enligt Reuters flygs endast modellen av flygbolag i USA, Sydkorea och Japan, vilka alla har ålagt flygplansmodellen med ett tillfälligt flygförbud.

Mer om: Boeing

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt