Fler vrakdelar hittade efter flygkraschen

2022-09-05 15:04  

En tysk familj omkom i flygkraschen utanför Lettland. En 72-årig man, ägare till ett flygbolag specialiserat på mindre privatflyg, hans 68-åriga hustru, deras 26-åriga dotter samt en 27-årig man. Delar av planet har hittats i den pågående sökinsatsen.

Familjen ska ha startat flygresan i Jerez i södra Spanien med Köln i Tyskland som mål men strax efter start hände något och piloten meddelade att man drabbats av tryckproblem i kabinen.

Kontakten med det lilla privata flygplanet av modell Cessna 551 bröts helt över nordöstra Frankrike och man misstänker att det flugit med hjälp av autopilot tills det kraschade i Östersjön vid 19.45-tiden på söndagen nordväst om den lettiska staden Ventspils, drygt tre timmar från Riga.

Flera delar hittade

Skepp från den lettiska marinen deltog i sökinsatsen som pågick under hela natten och fortsatte under måndagen.

– Under natten hittade vi bara två delar av vraket i vattnet, men i dagsljus har vi haft större framgång och vi har nu hittat sex delar, säger Peteris Subbota, som leder insatsen på den lettiska sjöräddningscentralen, till TT.

Delarna ska nu skickas iväg för närmare undersökning, samtidigt som sökinsatsen pågår med tre fartyg och en helikopter på plats.

Olycksplanet är av samma modell som det på bilden. Arkivbild. Foto: The Peter Butt Aviation Collection/TT

Väderförhållandena är gynnsamma och om man fortsätter att hitta delar i samma takt räknar Peteris Subbota med att insatsen pågår fram tills det blir mörkt på måndagskvällen. Man planerar också att inleda undervattenssökningar på tisdagen med hjälp av minjaktfartyg.

– Vi letar fortfarande efter överlevande. För det andra letar vi efter delar av vraket och för det tredje vill vi vara säkra på att det inte har läckt ut olja. Jag kan bekräfta att det inte är något synligt oljeläckage på havsytan, säger Peteris Subbota.

Saknar svarta lådor

Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll ska orsaken till haveriet troligen ha varit en läcka i flygplanet som fått syret att ta slut.

– Det förekommer då och då att man får dekompression och blir överraskad, sade Kjäll till TT på söndagen.

Modellen Cessna 551 har inga färdskrivare, så kallade svarta lådor, som större flygplan måste bära, enligt Hans Kjäll som bedömer att förloppet lär bli svårutrett.

Svenskt plan assisterade

Innan kraschen följdes flygplanet av insatsflyg från flera länder och det var ett svenskt kustbevakningsflyg som först lokaliserade nedslagsplatsen och påbörjade sökarbetet tillsammans med en svensk räddningshelikopter.

– De flög hela vägen i lettiskt territorium. Vi frågade letterna om det var okej att vi flyger in där och de ville absolut att vi skulle assistera, säger Lars Antonsson, flygräddningsledare vid Sjö- och flygräddningscentralen.

Efter att den svenska insatsen avslutades på söndagskvällen har Sjö- och flygräddningscentralen inte fått någon ytterligare förfrågan från den lettiska sjöräddningen om att hjälpa till under måndagen.

Varken kustbevakningsflyget eller helikoptern ska ha sett när planet kraschade.

– Vi kom dit efter att planet hade störtat. Vi kunde då endast se vissa vrakdelar, och det är små delar det handlar om i ett sådant här fall, och ett mindre oljeutsläpp, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.

Mer om: Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt