Fordon

Fler och snabbare tåg när stoppsignalerna försvann

De optiska stoppsignalerna har helt ersatts av mobilsignaler i det mobilbaserade ETCS-systemet. Foto: Siemens

När det traditionella signalsystemet ersattes av mobilbaserade ETCS på sträckan Erfurt – Leipzig ökade turtätheten och restiden minskade.

Publicerad

Trafikövervakningen av sträckan sker via GSM-R, mobiltekniken för järnvägsstyrning, som tillåter hastigheter upp till 300 km/h. Med systemet kan tågen köras med kortare intervall eftersom de inte behöver sakta in för att invänta nya kommandon via signalerna.

Den nu invigda sträckan på 123 km är en del av den totalt 500 km långa förbindelsen mellan Berlin och München som när den öppnas 2017 ger en restid på mindre än fyra timmar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här