Fläkten fallerade på trilskande Teslaturen

2010-05-03 07:32  

Teslan trilskades för Ny Tekniks reportrar under elbilsrallyt mellan Stockholm och Göteborg förra veckan. Det var en trasig fläkt som tog den röda bilen ur tävling och lät den gula Teslan vinna med promenadseger.

- Om fläkten slutar fungerar kommer bilens elektronik att automatiskt att dra ned på kraftförsörjningen för att undvika överhettning, säger Tesla Motors Skandinavienrepresentant Espen Pedersen till Ny Teknik.

Han är upprörd över rubriken i artikeln i förra numret av Ny Teknik om haveriet strax utanför Arboga i snögloppet på E20.

Rubriken på tidningsartikeln var ”Här får Tesla-racern kortslutning på E20”.

- Det var aldrig tal om kortslutning. Kortslutning är något helt annat. Det finns så mycket säkerhet i en elbil att kortslutning aldrig ska inträffa. I det här fallet var det fläkten som krånglade och då träder säkerhetssystemet in, säger Espen Pedersen.

Ny Tekniks reportrar Jonas Hållén och Lars Anders Karlberg startade i Stockholm med en röd Tesla Roadster Sport och skulle ta sig till Gullspång.

Tävlingen gick ut på att mer kraft kvar i batteriet än den gula konkurrenten, som kördes av Anna-Karin Åstedt och Fredrik Strömer.

Den som snabbast kunde ladda upp till 300 kilometers räckvidd i Gullspång, för vidare färd till Göteborg, skulle få poäng.

Men så långt kom aldrig den röda Teslan.

Strax före Arboga blinkade instrumentet ”System service required” och strax därefter stannade bilen på ett sällsynt olyckligt ställe i den smala delen av en den trefiliga säkerhetsvägen på E20.

Efter att bilen svalnat en stund lyckades den gå igång igen och ta sig Arboga där teknikern från Tesla Motors mötte upp.

För Tesla Motors och Skandinavienrepresentanten Espen Pedersen blev Ny Tekniks rapport en fullständig katastrof. En Tesla som stannar mitt i en prestigetävling med två journalister i är något som man bara önskar sin värsta ovän.

- Den här bilen har varit med om flera liknande långdistanstävlingar och aldrig krånglat. Vi tror att det var blev fel på fläktelektroniken. Då är bilens elektronik inställd på att dra ned på kraftförbrukningen för att undvika överhettning, säger Espen Pedersen.

Han säger att det var ett rätt beslut att ta bilen ur tävlingen och köra den på lastbil ned till Göteborg där fläkten lagades och bilen kunde ställas ut som beräknat på Göteborg Motor Show.

Han är upprörd över rubriken om kortslutning och säger att kortslutning är något som aldrig skulle hända.

- Att en Tesla skulle kortslutas är helt otänkbart. Vi har en serie av säkerhetskontroller som gör att det inte händer – och det har aldrig hänt en Tesla. Batteriet och övrig elektronik är separerade, säger Espen Pedersen till Ny Teknik.

Espen Pedersens svar

The Tesla Roadster that participated in the rally never “short circuited” as claimed in the article. In fact, no Tesla Roadster has ever short-circuited, as we have multiple safeguards and redundancies in place to avoid such a failure.

During the rally, we suspected that a fan in the power electronics module was not functioning properly. If a fan fails, the car will automatically limit power in order to keep the electronics from overheating - please note this is seperate from the Battery which has independent safty systems.

In other words, a car without a functioning power electronics fan will not operate at maximum torque. In order to evaluate the situation, we decided to pull the car from the rest of the rally.

We acted with an abundance of caution when we decided to pull the car from the rally. The occupants were never in any danger whatsoever.

Making the decision to pull out of this rally was difficult -- particularly because Roadsters successfully completed long rallies in the region before without any problems.

But we look forward to many more events throughout Sweden, particularly media test drives in interesting venues.

The fan has now been fixed on location by in Gothenburg. As you know I offerd you to drive the car to Stockholm last monday. I will be in Stockholm with the car next Wednesday and two days forward. You are wellcome to come by for a closer look.

I hope you will take this opportunity to correct the false claim in your article.

Kind regards,

Esben Pedersen Sales and Marketing Director Tesla Motors Europe +45 2010 5063

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt