Fiskers sportiga elbil ska räcka 65 mil

2018-01-10 12:13  
Fisker-grundaren Henrik Fisker visar upp nya elbilen på teknikmässan CES. Foto: TT / AFP Photo / David McNew

Den danske bildesignern Henrik Fisker visar upp sin nya lyxiga elbil på teknikmässan CES i Las Vegas i USA.

Fisker Emotion tävlar nu mot kinesiska Byton om vilket eldrivet fordon som får mest uppmärksamhet av besökarna.

Emotion – en ordlek med känsla, begynnelsebokstaven i elektricitet och engelskans rörelse (motion) – ska kunna köras i imponerande 65 mil mellan laddstoppen, och utrustas med självkörande egenskaper.

Emotion ska säljas för 129 000 dollar, motsvarande drygt en miljon kronor. Fisker jobbar på att utveckla en billigare variant som ska kosta runt 330 000 kronor.

Läs mer: ABB: ”Infrastrukturen ligger före batteritekniken”

Den sportiga sedanen Emotion har dock två år kvar i labbet innan den är färdig att rulla in hos bilåterförsäljarna, enligt Fisker Inc. Fram till dess hoppas dansken att de har hunnit utveckla snabbladdartekniken så att det räcker med nio minuters laddning för att driva bilen ytterligare 12,5 mil – snäppet snabbare än Teslas vad så kallade superladdare presterar för närvarande.

Inför mässans öppnande presenterade kinesiska Byton sin nya eldrivna stadsjeep som även den ska vara självkörande. Bilen saknar klassiska dörrhandtag för att minska luftmotståndet –dörrarna öppnas i stället med teknik för ansiktsigenkänning.

Bilen utrustas med supersnabbt internet genom 5G-teknik, ratten har en inbyggd pekskärm och kupén får dessutom en panoramaskärm som sträcker sig hela vägen från föraren till passageraren i framsätet.

Den Nanjing-baserade uppstickaren räknar med att Byton ska finnas på den kinesiska marknaden under 2019 och i Europa och USA under nästföljande år. Prislappen ska landa på omkring 370 000 kronor.

Bilbranschen har tagit en allt större plats på CES – ursprungligen en hemelektronikmässa – under de senaste åren. Teknikjournalister har jämfört utvecklingen med att synen på bilen börjar skifta från ett fordon med förbränningsmotor till en eldriven pryl bland många andra.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt