Finska flygbåten ska byggas i USA

2017-04-11 09:46  

I Rovaniemi tillverkar Atol Aviation flygbåten som väckt amerikanernas intresse. Nu ska den nya modellen även byggas i Maine. Planet tar dig 130 mil – och mäter bara 2,2 m med fällda vingar.

Flygbåtarna upplevde sin storhetstid före och under andra världskriget. Bland ikonerna fanns PBT Catalina och giganten – Blohm & Voss BV 238. Med ett vingspann på mer än 60 meter var den tyska modellen det tyngsta planet som flög under kriget. Men med freden blev det inte längre lika attraktivt att landa på vatten och flygbåtarna föll i glömska.

Finländska Atol Aviation håller dock liv i konceptet. Flygplanstillverkaren huserar lite otippat i Rovaniemi, vid polcirkeln. Där bygger de flygbåten som tar två personer upp till 130 mil. Modellen har väckt intresse bland amerikanska investerare – och nu har Atol Aviation meddelat att man öppnar en filial i USA. Tillverkningen av nya Atol 650 LSA kommer ligga i Brunswick Landing i delstaten Maine.

Läs mer:

Läs mer: Dornier bygger flygbåtar igen

I USA är sjöflygplanen en viktig länk för att nå fastigheter i väglöst land, exempelvis Alaska – och en flygbåt har många styrkor jämfört med ett pontonplan. Den finska modellen har exempelvis infällbara landningsställ, vilket innebär att den inte är beroende av vattendrag. Planet har dessutom fällbara vingar.

I april börjar testflygningarna av 650 LSA. Allt från nosen till cockpit har gjorts om helt, bland annat med mer plats för piloten och passageraren. Planet är byggt med ett laminat av björkskivor varvat med PVC-skum. Den vidareutvecklade versionen har blivit en meter längre, vilket bidrar till förbättrade flygegenskaper och en ökad maxlast. Planet väger dock bara 650 kilo.

Drivkällan är en Rotax 912 iS. Motorn på 100 hk valdes för sin låga förbrukning, och det faktum att den klarar 2 000 timmar innan renovering. Men trots låga bränslekostnader är det inget billigt nöja att äga sin egen flygbåt. Planet kostar i runda slängar 1,5 miljoner kronor.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Atol 650 LSA

  • Aktionsradie: 1 300 km
  • Marschfart: 170 km/h
  • Max flygtid: 9 timmar
  • Bränsleförbrukning: 14-19 liter/h
  • Bränslekapacitet: 128 liter
  • Torrvikt: 375 kg
  • Maximal lyftvikt: 650 kg
  • Maxlast: 275 kg
  • Startsträcka vatten med 15 m hinder: 450 m
  • Motor: Rotax 912 iS (100 hk)
  • Propeller: Trebladig – 1 720 mm
  • Längd: 7,45 m
  • Vingspann: 9 m
  • Vingarea: 13,5 m2
  • Bredd med fällda vingar: 2,2 m

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt