Finsk elbil tävlar om miljoner

2010-04-12 14:46  
Electric Raceabout

Den har en elmotor vid varje hjul och ska kunna gå 200 kilometer på en laddning. Nu tävlar den finska elsportbilen "Raceabout" om 18 miljoner kronor i USA.

Den finska elsportbilen finns än så länge bara i ett exemplar. Just nu är den på väg till USA för att tävla mot ett 40-tal andra bilar i den stora elbilstävlingenProgressive Automotive X Prizemed målet är att ta fram en ny generation supereffektiva bilar.

Raceabout är den enda nordiska deltagaren. Elbilen har utvecklats vid Metropolia University of Applied Sciences i Helsingfors I samarbete med två andra finska högskolor och en lång rad finska företag. Bland dem finns biltillverkaren Valmet som bland annat tillverkar elbilen Think.

-De är en av de viktigaste finansiärerna av projektet, säger Sami Ruotsalainen, projektledare vid Metropolia University till Nyteknik.se.

Bilen visades upp för drygt en vecka sedan i Finland. Den är tvåsitsig och drivs av fyra elmotorer som är placerade i nära anslutning till hjulen.

-Det är inga navmotorer av den typ som till exempel Volvo visade upp för några år sedan. Våra motorer sitter inne i bilen och förbinds med hjulen med en drivaxel, säger Sami Ruotsalainen.

Konstruktionen är helt egen och elmotorerna har utvecklats vid tekniska universitetet i Lappeenranta.

-Vem som helst kan välja den här lösningen men jag känner inte till någon annan bil som drivs på det här sättet.

-Fördelar är att vi slipper transmission och växellåda, säger Sami Ruotsalainen.

Lösningen med direktdrift bidrar också till att göra bilen snål.

-Det tillsammans med det batteripaket vi valt samt en lätt kaross av kolfiber gör att bilden bara drar cirka två liter per 100 kilometer. I varje detalj har vi jobbat med att göra bilen så effektiv som möjligt.

Batterierna är av typen litiumjon och tillverkas av det amerikanska företaget Altairnano. Enligt Sami Ruotsalainen kan batterierna laddas på tio minuter.

-Vi kommer att demonstrera snabbladdningen så snart bilen är tillbaka i Finland efter tävlingarna i USA.

Bilen ska kunna gå 200 kilometer på en laddning.

I X Prize tävlar bilen i klassen för tvåsitsiga demonstrationsbilar. Utmaningen är att klara de olika tävlingsmomenten så energisnålt som möjligt. I första steget ska bilen granskas bland annat säkerhetsmässigt. Den 2 maj är det dags för det första effektivitetstestet.

Prissumman är cirka 18 miljoner kronor. Dubbelt så mycket får vinnaren av huvudklassen som är för bilar som är anpassade för serieproduktion.

För den finska bilen finns ännu inga produktionsplaner.

-Det är ett stort steg att industrialisera bilen och vi har i dag ingen finansiering för det. Men vi hoppas kunna sälja något av de delsystem till exempel motorer och kontrollsystem, som vi utvecklat, säger Sami Ruotsalainen.

Electric Raceabout

Pris:Ej till salu. Finns bara som prototyp.

Motor:Fyra elmotorer på 50 kW vardera ger ett vridmoment på 250-800 Nm från start och upp till 1 800 rpm.

Batterier:286 celler ger totalt 32 kWh. Batterierna är av typen litiumjon och tillverkas av amerikanska Altairnano

Effekt:200 kW kontinuerligt, upp till 330 kW i max tio sekunder.

Acceleration 0-100:under 5 sekunder.

Topphastighet:Drygt 200 km/h.

Räckvidd:Drygt 200 km.

Elförbrukning:Motsvarande cirka 2 liter per 100 km.

Vikt:1 700 kg.

Marie Alpman

Mer om: X-prize, Navmotor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt