Finland tar täten i elbilsracet

2010-04-20 23:00  

Valmet Automotive vill bli en av Europas stora elfordonstillverkare. Sedan årsskiftet byggs den norska elbilen Think i fabriken i Nystad. Snart får den sällskap av hybridsportbilen Fisker Karma.

Mekaniseringsgraden är låg längs monteringslinan för Think City, den tvåsitsiga norska eldrivna stadsbilen. Här finns inga robotar och inget löpande band. Plastpanelerna passas in med handkraft och ett och annat slag med gummiklubba, innan de limmas mot karossens aluminiumram. Under limningen fixeras de med skruvtvingar, limklämmor och svarta tejpbitar.

- När vi ser att det finns behov, kan vi höja mekaniseringsgraden med ganska små insatser, säger Hannu Berger, ansvarig för affärsutveckling hos Valmet Automotive.

Thinklinan är i princip densamma som fanns i den norska fabrik som klappade igen förra året.

Bilen byggs på en "bottenplatta" av stål, på den skruvas den helsvetsade aluminiumramen som bär plastkarossen. Tack vare att stålplattformen står för energiupptagningen vid en krock klarar Think de europeiska myndigheternas säkerhetskrav. Batteripaketet sitter under plattan i mitten av bilen, helt avskilt från passagerarutrymmet.

Ännu ligger produktionstakten på bara fem bilar om dagen, cykeltiden är en timme på de 14 monteringsstationerna. Men till hösten hoppas Valmet och Think att linan ska gå för fullt, med en produktionstakt på 32 bilar om dagen vid ett skift.

I?dag arbetar ungefär 100 anställda med Think, då inte bara vid monteringslinan utan även med svetsning av aluminiumramen, med logistik och så vidare. Totalt har företaget nära 700 anställda. De flesta av dem arbetar med Porschemodellerna Boxster och Cayman, som till dags dato byggts i över 200.000 exemplar här i Nystad.

Men Think är bara ett steg i Valmets elfordonsplaner. Samtidigt som tillverkningen av den norska stadsbilen startade började Valmet även bygga den lyxiga, danska, eldrivna golfbilen Garia. Och 2012, när kontraktet med Porsche löper ut, ska en annan sportbil ha fyllt tomrummet, den amerikanska hybridbilen Fisker Karma, som Valmet börjar serietillverka i år. Fisker räknar med att nå en volym på 15?000 Karma om året.

Och det handlar inte bara om tillverkningskunnande. Företaget satsar även på att få utvecklingsuppdrag, något som underströks när man ställde ut den egenutvecklade elkonceptbilen Eva vid årets bilmässa i Genève.

- För oss var det ett sätt att visa vad vi kan och att vi vill etablera oss som elbilbyggare, säger Hannu Berger.

Fabriken grundades 1968

* Namn: Valmet Automotive.

* Ort: Nystad (Uusikaupunki på finska).

* Antal anställda: 680.

* Grundat: som Saab-Valmet 1968. Första bilen rullade av bandet i november 1969 - en Saab 96, som levererades till Finlands dåvarande president Urho Kekkonen.

* Har genom året byggt över 1,1 miljoner bilar, varav drygt 700?000 är Saabmodeller. Tillverkar i dag Think City, golfbilen Garia, Porsche Boxster samt Porsche Cayman.

Under året startar serietillverkning av hybriden Fisker Karma.

Här är bilarna som byggs av finnarna

Think City

* Elbil för stadsbruk.

* Bottenplatta av stål. Aluminiumram med paneler av abs-plast.

* Toppfart: 110 km/h.

Garia

* Golfbil i lyxklass.

* Aluminiumram med plastpaneler.

* Toppfart: 24 km/h.

Fisker Karma

* Pluginhybrid i sportklass.

* Aluminiumram med komposit- och aluminiumpaneler.

* Toppfart 200 km/h.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt