Filtar torrbollar och gummimattor - så håller du rutan isfri

2010-11-26 09:13  

LÄSARKOMMENTARER. Hur brukar du göra för att få vindrutan fri från is? Den frågan ställde vi till Ny Tekniks läsare. Hittills har 1 608 svarat och de bekräftar att det skrapas ute på parkeringarna. Hela 44 procent använder skrapan för att få sikt bakom ratten. Men för dig som längtar efter produktutveckling, här kommer fiffiga tips från läsarna.

”Jag har inte skrapat någon ruta (…) sen tidigt -80tal. Man ser till att ha bränsledriven parkeringsvärmare monterad, och använder den cirka 10-15 minuter på morgonen.” Det är signaturen Ekens tips men Konrad har ett som är garanterat fossilfritt om än inte helt stöldsäkert. ”Varför inte lägga en filt över rutan?” Både storm och stöldsäkert blir det  med Edis tillägg. ”Jag klämmer fast tyget i dörrarna. Fungerar utmärkt, även när det stormar.”

Att Volkswagen snart har en isfri ruta att lansera avfärdas av Sune S som en gammal nyhet. ”Volvo presenterade redan 1986 den frostfria vindrutan. Den var belagd med ett tunt skikt tennoxid som begränsade värmestrålningen upp mot en klar natthimmel och minskade risken för frost på rutan. Rutan kom dock aldrig i serieproduktion.” Mats L kanske har förklaringen till detta. ”Jag testade Volvos variant och problemet med den var att när solen stod lågt så skimrade hela vindrutan, och sikten blev därefter. ”

Men det är ju inte bara utsidan som ska hållas isfri. Rolle har problem med frosten på insidan och får rådet av Torris och TB att skaffa sig några torrbollar och gummimattor. ”Har två Torrbollar i bakre fotutrymmet. Tror det hjälper, men har inte möjlighet att göra några ingående tester - för många variabler i inre och yttre luftfuktighet och temp. Men testa du också.” ”Gummimattor är ett måste på vintern och de får man tömma ofta även om man gör sitt bästa att inte dra in.”

Den mest drastiska löningen står Mats för som helt sonika häller varmvatten på rutan. ”När jag är hemma brukar jag bara hälla en tillbringare med varmvatten över rutan och köra av det med vindrutetorkaren. Funkar kanon och för er som undrar så, nej rutan spricker inte.” Men signaturen TB avråder från varmvattnet, hans vindruta sprack i somras. ”Du kan lika gärna ta kallvatten, brukar funka lika bra. Du bygger dock upp spänningar i glaset. Jag spräckte min ruta i somras då bilen stod i solen och jag började spola med slangen. Så, nej, du kan inte garantera att rutan inte spricker.”

Cecilia Laurén

Mer om: Snö Volkswagen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt