Fiaskot: Här är bilen som fick noll stjärnor i krocktestet

2017-12-15 06:00  
Foto: Euro NCAP

Vin blir bättre med tiden, för bilar är det omvänt. Det framgår tydligt när Euro NCAP nu presenterar sina senaste resultat. ”Tillverkare fortsätter att sälja produkter som har gått långt över sitt bäst-före-datum", säger säkerhetsorganisationens generalsekreterare.

När det gäller krocksäkerhet finns inga kompromisser eller genvägar. Och det syns när bilar rammas in i barriär i Euro NCAP:s kollisionstester. Modellerna får en grundlig genomgång efter krocken – och upp till fem stjärnor beroende på hur säkra de är.

Full pott har nästan blivit standard och i de fall en bil bara får fyra, är det en rejäl plump i märkets cv.

Men när organisationen nu släpper sina senaste resultat lär flera biltillverkare få nervösa svettningar. För i flera fall lyser de åtråvärda stjärnorna med sin frånvaro.

Skälet till stjärnfallet är att Euro NCAP har valt att uppdatera sina resultatlistor. Helt enkelt att värdera om säkerheten på äldre bilmodeller som fortfarande har nyförsäljning och applicera dagens striktare krav. Eller som organisationen skriver: ”För att konsumenter ska ha en rimlig möjlighet att jämföra nya modeller har Euro NCAP uppdaterat resultaten för flera nyligen uppdaterade bilar.”

Av de uppdaterade betygen är det endast en bil, Toyota Yaris, som behåller sina fem stjärnor. Toyota Aygo, Alfa Romeo Giulietta, Fordmodellerna C-Max och Grand C-Max, Opel Karl och DS3 får endast tre stjärnor.

Se film med krocktestet här:

Men den tillverkare som antagligen sitter med skrämselhicka är nog italienska Fiat. Deras modell Punto, en storsäljare i hemlandet och övriga Sydeuropa, får inte en endaste stjärna. Bilen är utklassad av varenda bil som har testats på senare tid och är den första modellen i Euro NCAP:s historia som kammar noll.

– Vi har sett många bra bilar som möter 5-stjärnekravet 2017. Bilar som nya Polo, Fiesta och Ibiza har nu avancerad säkerhetsteknik som standard. Det faktum att äldre bilar inte kan tävla mot detta visar hur snabb innovationstakt fordonsindustrin håller. De som inte har uppdaterat bilar till den senaste standarden hamnar på efterkälken – som de här resultaten tydligt visar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

För att få en stjärna krävs det åtminstone minimumpoäng i samtliga fyra testområden. När det gäller barnsäkerhet och fotgängarskydd har Punto kvalifikationer för att få minst två stjärnor. Men när det kommer till bland annat assistanssystem får modellen inte en poäng.

– Det här är kanske det tydligaste exemplet på att tillverkare fortsätter att sälja produkter som gått långt över sitt bäst före-datum, detta på omedvetna bilköpares bekostnad, säger van Ratingen.

 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL