Ferraris nya lyxmodeller är de mest kraftfulla någonsin

2018-09-20 16:38  

Nya Monza SP1 och SP2 är inga instegsmodeller. Ferrari har kombinerat en klassisk retrodesign med den mest kraftfulla motor som företaget någonsin har satt i en gatbil.

Ferrari planerar att bygga färre än 500 exemplar av nya Monza SP1 och SP2. Det som skiljer dem åt är att den ena har en sittbrunn, Monoposto – och den andra har två säten, Biposto. Bilarna är de första i en limiterad serie kallad Icona, ett namn som ska anspela på företagets ikoniska tävlingsbilar från 50-talet.

Kanske har man också hämtat inspiration från det faktum att originalbilar har inbringat 70 miljoner kronor. Det verkar onekligen finnas ett sug efter formgivningen. En framtida värdeökning kan också göra det lättare att svälja prislappen för de nya modellerna på omkring elva miljoner kronor.

Läs mer: Audis nya el-suv E-tron – satsar på digitalisering

Föregångarna var handknackade i aluminium. SP1 och SP2 har en kaross av som till stor del består av kolfiber, och de är inte heller kopior i övrigt. 40- och 50-talsbilarna var nära metern kortare och vägde häften så mycket. Monza-syskonen ser nätta ut men väger ändå 1 500 respektive 1 520 kilo. Övervikt kan dock botas med ett överskott av hästkrafter.

Läs mer: BMW avslöjar kommande flaggskepp – Crossover som är autonom elbil

Drivkällan är Ferraris mest kraftfulla motor hittills i en gatbil. Den mittmonterade V12:an på 6,5 liter utvecklar 810 hästkrafter och 719 newtonmeter. Den får bilen att klara 0-100 på 2,9 sekunder och 0-200 på 7,9. Det rapporterar Forbes. Toppfarten ska ligga över 300 km/h, men då får man nog knyta scarfen ordentligt runt huvudet för att den inte ska blåsa av.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt