Ferrari kortar kön med högre fart

2014-09-12 13:19  

Med Sergio Marchionne vid ratten hos Ferrari ska produktionen öka för att korta kötiden för en ny bil.

Det var inte bara kritik från koncernchefen Machionne över att Ferrari gång på gång missar F1-guldet som fällde bilmärkets chef Luca di Montezemolo i veckan.

Ännu viktigare för Sergio Marchionne är att peta den självsäkra di Montezemolo, som har drivit en egen linje kring produktionen av Ferrari. Han har satt ett tak på max 7000 tillverkade bilar om året för att inte skapa inflation i Ferraribilar.

Efterfrågan har under många år varit större än tillgången och kötiderna ibland mycket långa.

Marchionne satte i sin försäljningsplan för koncernen upp målet om 10000 sålda Ferrari i år, men di Montezemolo envisades med sitt produktionstak vid 7000 bilar.

Sergio Marchionne tänker integrera Ferrari i Fiatgruppen. Exempelvis kommer en motor från Ferrari att användas i en annan sportbilskusin i koncernen, Maserati Ghibli.

Och fram för allt är Ferrari ett prestigemärke som ska kunna ge glans över vardagsbilarna i jättekoncernen Fiat-Chrysler. Fiat äger 90 procent av aktierna i Ferrari.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt