Ferrari hotar lämna Formel 1

2008-10-28 09:13  

Ferrari hotar med att lämna Formel 1-sporten. Anledningen är planerna på att alla bilar ska använda samma motorer.

Inför tävlingssäsongen 2010 ska alla Formel 1-bilar använda samma motor.

Det är ett förslag från motorsportorganisationen FIA:s ordförande Max Mosley.

Anledningen är att FIA drastiskt vill sänka kostnaderna för de team som tävlar i F1.

Med en enhetsmotor skulle flera miljarder kronor i utvecklings- och tillverkningskostnader kunna sparas.

Utan stora kostnadsminskningar befarar FIA att flera av stallen drar sig ur F1-cirkusen.

Men Ferrari hotar nu att lämna sporten om en enhetsmotor införs.

"Det skulle ta bort Formel 1-sportens existensberättigande som är baserat på konkurrens och teknisk utveckling", skriver Ferrari i ett uttalande som citeras av The Guardian.

"Om dessa element tas bort kommer vår styrelse att överväga om vi i fortsättningen ska satsa på Formel 1".

Även flera av de andra F1-stallen protesterar kraftfullt mot förslaget om enhetliga motorer, skriver F1-Live.

När förslaget presenterades i oktober hördes många kritiska röster som varnade för att vissa stall skulle lämna sporten.

Men de avfärdades av F1-generalen Bernie Ecclestone.

– Jag förstår inte varför tillverkarna skulle försvinna. Jag hoppas vi sparar massor av pengar åt dem. All teknik blir kvar och de kan visa upp all sin skicklighet, sade Bernie Ecclestone vid ett pressmöte som refereras av Reuters.

Trots de negativa reaktionerna bekräftade FIA så sent som 27 oktober att organisationen driver motorfrågan vidare och inväntar svar från inbjudna tillverkare som senast 7 november ska lämna förslag om enhetsmotorer, skriver F1-live.

Men förslaget om enhetsmotorer kan också vara ett skrämskott.

Reuters skriver att experter tror att motorförslaget kan vara ett trick för att få F1-teamen att svälja ett mer aptitligt alternativ.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt