Fem gamla Volvochefer med i spelet om Volvo

2009-10-05 09:23  

Roger Holtback, Tuve Johansson, Pehr G Gyllenhammar, Hans-Olov Olsson och Sören Gyll. Fem före detta Volvochefer har grupperat sig i de tre konsortier som vill köpa Volvo Personvagnar.

Ska Volvos personbilar bli svenska, kinesiska eller amerikanska?

Bollen ligger hos Volvo Personvagnars ägare Ford som nu har tre köpare vid förhandlingsbordet.

1. Den kinesiska biltillverkaren Geely.

2. Det amerikanska konsortiet Crown.

3. Det svenska konsortiet Jakob.

Alla tre har knutit till sig före detta Volvochefer.

I helgen avslöjade Dagens Nyheter Roger Holtback och Tuve Johansson anslutit sig till det nya amerikanska konsortiet Crown, som varit i Sverige och träffat både fackförbundet IF Metall och statsekreterare Jöran Hägglund.

Enligt DN har även kinesiska Geely tagit hjälp av före detta Volvochefer – Pehr G Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson.

Det svenska konsortiet Jakob, som initierats av fackklubbarna på Volvo Personvagnar, hade enligt tidigare uppgifter i Dagens Industri från början Roger Holtback som samlande namn. Men i stället för Holback uppges nu förre Volvo-chefen Sören Gyll ha anslutit sig till Jakob.

Fordveteran bakom Crown
Internationella nyhetsmedia publicerade i helgen nyheten om att två amerikanska bilveteraner Michael Dingman och Shamel Rushwin mobiliserat kapital för att köpa loss Volvo Personvagnar från Ford Motor Company.

Michael Dingman, som har suttit i Fords styrelse i ett par decennier, är en välkänd - och omdiskuterad - finansman på Wall Street. Shamel Rushwin har sin bakgrund inom Ford och Chrysler.

Hittills har kinesiska Geely ansetts vara den enda trovärdiga spekulanten på Volvo. Det svenska konsortiet Jakob har inte givits stora chanser att ro en sådan mångmiljardaffär i hamn.

Men nu får Geely konkurrens från amerikanska Crown och vem som tar hem spelet avgörs i sista hand av storleken på plånboken.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt