Fartyg ligger som vågbrytare runt brinnande färja

2014-12-29 08:01  
Fortfarande finns hundratals människor kvar på den brinnande färjan Norman Atlantic. Handelsfartyg har lagt sig runt färjan för att agera vågbrytare i det hårda vädret. Foto: TT

Under natten har arbetet med att evakuera människor från den brinnande färjan Norman Atlantic i Medelhavet fortsatt. Handelsfartyg har lagt sig som skydd för de höga vågorna.

Fortfarande finns flera hundra människor kvar ombord.

Under svåra förhållanden i mörker och hårt väder vinschas passagerare upp av italienska och grekiska räddningshelikoptrar.

Den italienska marinen uppgav tidigt i morse att 251 människor satts i säkerhet, och att 227 fanns kvar ombord, rapporterar italienska tidningen La Repubblica.

De evakuerade har förts över till båtar i närheten. Fartyget Spirit of Piraeus hade väntats till Brindisi i Italien under morgonen med ett 50-tal räddade ombord, men omdirigerades till Bari.

Aten har sänt ett militärt transportplan till Lecce i sydöstra Italien för att hämta hem greker som klarat sig undan branden, skriver AFP.

En grekisk man dog under räddningsarbetet och ytterligare fyra personer ska ha skadats, skriver Reuters.

En av dem som fanns på fartyget är en svensk, enligt passagerarlistor som TT tagit del av.

Den italienska kustbevakningen sade i går kväll att branden var under kontroll. Den italienskflaggade färjan hade nästan 500 personer ombord på väg från Patras i Grekland till Ancona i Italien när den började brinna natten till söndagen.

– Det är framför allt sjön som gör det svårt för både räddningsenheter och andra fartyg att komma nära, säger räddningsledare Mats Rinman vid Sjö- och flygräddningscentralen.

I bättre väderförhållanden skulle passagerare kunnat evakueras med hjälp av andra fartyg, vilket skulle gå betydligt fortare än att vinscha en person åt gången upp i en helikopter, som är fallet nu.

Sveriges Radios Ekot uppger att handelsfartyg har lagt sig som skydd mot de höga vågorna för att räddningsarbetet ska underlättas. Enligt svenska Yle är det passagerar- och lastfartyg som försökt bilda en ring runt Norman Atlantic för att agera vågbrytare. Försök att bogsera färjan närmare land ska göras.

Släckningsarbete ombord på en båt skiljer sig från att släcka en brand på land, eftersom stora vattenmängder påverkar fartygets stabilitet. Om det finns mycket vatten på bildäck och färjan rör sig flyttas vattenmängderna på däcket över till ena sidan. Det ökar risken för slagsida och kan i värsta fall leda till att fartyget kapsejsar, enligt Mats Rinman.

– Det motverkar det traditionella sättet att släcka eld.



Följ Ny Teknik på Facebook!

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt