Farthinder ställer diagnos på bilen

2009-04-20 15:31  
Douglas Adams och Tiffany DiPetta vid vägsensorn. (foto: Andrew Hancock)

Kör över den gummiklädda vägbulan, och få besked om brustna fjädrar, trasiga hjullager eller fel däcktryck.

Den sensorförsedda vägbulan utvecklas vid Purdue university tillsammans med USAs armé och företaget Honeywell. Tanken är att diagnostekniken ska hitta fel på bilarna så att reparatörerna inte behöver felsöka, utan kan koncentrera sig på att åtgärda felen direkt.

Inuti vägbulan sitter accelerometrar som mäter vibrationer som hjulen orsakar när de rullar över bulan. Med signalprocessorer är det möjligt att hitta fel på däck, lager och hjulupphängningsdelar.

Under utvecklingsarbetet har Douglas Adams och Tiffany DiPetta optimerat data för terrängbilen Humvee, men forskarna säger att systemet går att använda för vilken personbil som helst.

Redan vid 5 procents förändring av styvheten i fjädringen i en Humvee kunde sensorerna upptäcka skillnaden. En trasig spiralfjäder i främre hjulupphängningen upptäcktes oavsett vilket lufttryck som fanns i däcken.

Enligt forskarna ska priset för diagnostekniken kunna hållas på rimlig nivå, omkring 1500 dollar.

Drift och underhåll av materiel svarar för 60 procent av den amerikanska försvarsbudgeten.

Tekniken har blivit utsedd till årets innovation av USAs armé och presenteras den här veckan vid bilingenjörernas kongress i Detroit.

Håkan Abrahamson

Mer om: Bildiagnos

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt