Fordon

Färjornas säkerhet mer reglerad i dag

Rorofärjorna har blivit säkrare efter Estonia-olyckan. Nya internationella sjösäkerhetskrav har tillkommit.Men för tillbud som vatten på bildäck gäller de strängare säkerhetsreglerna bara dem som är flaggade i eller seglar i norra Europa.

Publicerad

- Riktigt nöjd kan man ju aldrig bli, men i jämförelse med vad som gällde för Estonia råder stor skillnad, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsens sjöfartsavdelning.

Det har hänt mycket på alla områden efter Estoniahaveriet. Såväl när det gäller kraven på stabilitet och vatten på bildäck, som på livräddningsområdet och brandsidan och krav på kvalitetssäkringssystem som omfattar bland annat sjösäkerhet, förklarar han

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här