Fordon Färjorna kör med dörrarna öppna Sjöfartsinspektionen pressar nu Östersjörederierna att stänga dörrarna till de vattentäta skotten på ro-ro-färjorna. Den eldrivna manövreringen av dörrarna uppfyller inte sjösäkerhetskraven. Den tål inte vatten. Monica Kleja Publicerad 12 dec 2007 kl 00.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Svenska Sjöfartsinspektionen skärper nu tillsynen av ro-ro-fartygens möjligheter att ha dörrarna till de vattentäta skotten öppna under färd.Om det blir ett läckage i skrovet kan öppna skott leda till katastrof. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.
Meta slog förväntningarna – faller trots det på börsen Facebook-ägaren Meta kom med en stark kvartalsrapport. Men investerarna ser framåt och aktien föll kraftigt i efterhandeln på New York-börsen på grund av resultatprognosen för andra kvartalet.