Falken rekar och räddar liv

2010-12-21 07:38  

Det ser ut som ett litet modellflygplan, med det är de svenska soldaternas skyddsängel i Afghanistan. <br/> - Falken har räddat många liv, säger ”Rickard” - en av de svenska Falken-operatörerna.

Falken är ett litet israeliskt, batteridrivet spaningsplan som fungerar som en flygande kikare som registrerar allt som rör sig i det område som soldaterna eller fordonen ska ta sig in i.

De inbyggda sensorerna och kameran skickar sedan signaler och bilder till operatörens dator.

Falken flyger tyst, är svår att upptäcka och kan användas både på dagen och natten och registrerar alla rörelsen till ett djup av tio kilometer.

Falken väger bara 5 kilo och är cirka 2 meter mellan vingspetsarna. Falkens förare kan bära hela utrustningen med plan, datorer och batterier i ryggsäckar och kan lätt ta sig fram i terrängen.

Ny Teknik har de senaste veckorna haft direktkontakt med de svenska Falken-operatörerna i Camp Northern Light i Masar E Sharif i norra Afghanistan.

- Vi är ute på uppdrag med Falken i stort sett hela tiden. Vi används fruktansvärt mycket, säger Rickard i en intervju som växelvis förs över satellittelefon och e-post mellan Camp Northern Light Ny Tekniks redaktion i Stockholm-

Rickard vill inte uppge sitt efternamn för att inte riskera säkerheten för sin familj hemma i Sverige.

- Jag lever i en helt annan värld än ni. Jag har gett mig in i en strid med ett terrornätverk. Soldaternas mobiler har blivit avlyssnade och familjerna hemma i Sverige hotade. Om jag bara släpper mitt förnamn blir jag svårare att identifieras, säger han.

Rickard är stf chef för UAV-enheten i Afganistan. UAV står för ”unmanned ariel vehicle”.

- UAV:er är här för att stanna. Vi har satt rekord i antal uppdrag under den här perioden och jag tror att det blir ännu mer nästa sommar. I takt med att folk får chans att arbeta med Falken så ökar efterfrågan, säger han till Ny Teknik.

Vad är det för uppdrag ni är ute på?

- Alla uppdrag där man vill ha hjälp av ett kameraöga i luften. Det är bara fantasin som begränsar. Vi utför ytspaning, vi rekognoserar vägar och vi ingår i stridsledningen med så kallad battlefield overview.

Hur länge är ni ute varje gång?

- Vi är ofta ute i flera dagar i sträck. Det längsta uppdraget varade i drygt sju dagar. Det enda som begränsar oss är behovet av sömn och underhåll av materialet, säger han.

Har ni upptäckt riktiga faror och kunna avvärja dem?

- Ja, flera gånger. Falkensystemet ger en stor stridsteknisk fördel när det används på rätt sätt. Flera situationer har kunnat lösas utan att liv riskerats.

Hur många incidenter har svenskarna varit utsatta för i år? Förra året var det 45 stycken enligt Högkvarteret.

- Det beror på vad man anser vara en ”händelse” men det är säkert 100-150 olika situationer. Om man bara räknar stridskontakter skulle jag säga 70-80.

Har du själv varit utsatt för några incidenter eller någon attack?

- Ja flera gånger, både riktiga eldstrider och andra incidenter. Så fort vi hamnar i sådana situationer vill man få upp Falken. Det är därför vi är här.

Hur är kameran? Ser ni tillräckligt bra?

- Det finns säkert bättre system på marknaden men det vi har nu fungerar bra. Det är en fördel att Falken är lätt att flyga och relativt billigt. Det gör att vi kan ha flera system och vågar ta större risker.

Men Falkens räckvidd och optik är begränsad jämfört med det nya, större systemet Shadow 200 som levereras till Försvarsmakten nästa år.

- Jo, men det ena utesluter inte det andra. Fördelen med Falken är att vi är med där det händer. Vi är med ute på uppdragen. Vi kan snabbt tolka informationen. Skulle förutsättningarna ändras är det bara att sticka in huvudet till oss och be oss byta mål. Mycket smidigt.

Vad ska Shadow 200 kunna göra som inte Falken gör?

- Shadow 200 är en taktisk UAV som ska täcka större områden och få större uppgifter. Det är ett helt annat system med fler personer inblandande och där alla arbetar från basen - en pilot som flyger planet på distans, en sensoroperatör som styr kameran, en bildanalytiker som hanterar information samt ytterligare personal för service och underhåll.

Vilket är det bästa UAV-systemet just nu?

- Svårt att säga. Det finns så många olika kategorier med olika användningsområden. Falken var bland de bästa i sin kategori för något år sedan. Själv tror jag mycket på Saabs helikopterplattform Skeldar. Med en helikopter kan man göra andra uppgifter än med en fastvingad farkost. Skeldar har liknande prestanda som Shadow.

Fotnot: Just nu söker K3 i Karlsborg fler UAV-operatörer till Afghanistan.

Behörighetskrav är "god teknisk förståelse, gott ordningssinne, datorvana samt god fysisk status".

Önskvärda meriter är  "någon form av flygerfarenhet (modellflyg eller liknande), genomförd värnplikt, gärna inom underrättelsebataljonen. Kunskaper i bildbearbetning är meriterande."

Skylark och Shadow

Falken, som internationellt heter Skylark, tillverkas av israeliska Elbit Systems. Sverige har 12 Falkensystem med 4 plan i varje system. 
 

Vikt: Ca 5 kilo

Vingspann: Ca 2 meter

Maxfart: Ca 70 km/h

Flygradie: Max 10 kilometer

Tid i luften: Max 1,5 timmar

Motor: Elmotor

Svenska Falken är av den första generationen Skylark. Operatören och datorutrustningen kan inte vara i rörelse, vilket går med den nya Skylark 1-LE. Med Skylark 1-LE kan operatören sitta i en bil och berodra planet att hålla sig en kilometer framför konvojen och spana under färd.  Nya Skylark 1-LE  kan vara i luften dubbelt så länge som gamla Skylark 1.

 

Shadow 200 från amerikanska AAI. Sverige har beställt 2 system med 4 plan i varje system för leverans våren 2011.

Vikt olastad: 90 kilo

Vikt med maxlast: 170 kilo

Vingspann: 4,27 meter

Maxfart: 195 km/h

Flygradie: Max 200 kilometer

Tid i luften: Max 7 timmar

Motor: Wankelmotor

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt