Fordon

Fajt om tekniknotan sinkar signalsystem

Utbyggnaden av det nya signalsystemet för järnvägen på Södra stambanan försenas minst två år. Osaken är att varken operatörerna eller Trafikverket vill betala för den nya tekniken som loken måste ha.

Publicerad

Det nya signalsystemet ERTMS ska ersätta ATC på alla svenska järnvägar. Det är ett av landets största infrastrukturprojekt. Utbyggnaden kommer att pågå till 2030 och kommer att kosta upp till 30 miljarder kronor. Systemet behövs för att kunna köra med snabbare tåg och för att klara en högre trafiktäthet.

Eldprovet blir installationen på Södra stambanan, en av de mest trafikerade sträckorna. Trafikverket har skjutit upp byggstarten från 2014 till 2016 eller 2017 och jobbar just nu med en plan för att klara hela arbetet till 2020.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här