Fågelsång räddning vid tunnelbrand

2011-03-17 15:43  

Laserljus, ledstänger och lockrop från rödhaken är hjälpmedel som kan rädda en bilist som hamnar i en tunnelbrand.

Bilister som råkar ut för bränder i tunnlar tror ofta felaktigt att den egna bilen är ett bra skyddsrum. Men flera svåra olyckor där lastbilar eller tankbilar börjat brinna visar att det är en farlig missuppfattning.

Vid tyska universitetet för brandförsvar i München har man studerat människors beteenden vid tunnelbränder, och experimenterat fram metoder att få människor att snabbt leta sig fram till nödutgångarna.

I det kaos som uppstår när en tunnel fylls av kväljande rök samtidigt som starka ljud gör det svårt att orientera sig behöver den som ska evakuera sig hjälp.

Vid försök som gjorts visar det sig att en kombination av optiska hjälpmedel som laserljus och ledstänger tillsammans med olika ljud kan vara verksamma.

För att få människor att lämna sina bilar gjorde låga sågtandstoner blandat med en dov ton från en orgelpipa bäst effekt. Ljudet inte bara hördes, det kändes även i magtrakten och upplevdes obehagligt.

Men sedan behövdes locktoner för att få människor att hitta rätt. En kombination av sångröst som sjöng "hitåt" blandat med Rödhakens lockrop var den bästa kombinationen.80 procent av försökspersonerna ansåg sig ha bäst hjälp av detta för att hitta en nödutgång i rökfyllda tunnlar.

Professor Berthold Färber vid universitetet menar att det är relativt enkelt och billigt att utrusta även äldre tunnlar med den här sortens hjälputrustning.

I en enkät som universitetet gjort bland 400 personer sade sig 16 procent vilja stanna kvar i sin bil vid en tunnelbrand och 19 procent visste inte alls vad de skulle göra. Den tid man har på sig att rädda sig ur tunnel underskattades av 42 procent av de tillfrågade.

Erfarenheter från tidigare tunnelbränder visar just att människor underskattar tidsfaktorn och blir kvar i sina bilar alldeles för länge.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt