Fordon

Facket på BMW: Vi har valt fel spår

Foto: BMW

Flexibelt är bäst säger ledningen. Fel, kontrar facket och nu vill arbetarna att BMW ändrar elbilsstrategi och inställningen till dedikerade plattformar.

Publicerad

Att elektrifiering är en viktig del i alla biltillverkares strategi går inte att ta miste på. Men hur de tacklar det hela ser olika ut. En tydlig skillnad som synts i strategierna rör plattformar och huruvida man valt att göra en helt elbils-dedikerad arkitektur, eller om man satsar på en flexibel.

I höstas gjorde Ny Teknik en kartläggning där det framgick att många, däribland VW, Toyota och Daimler valt att satsa på plattform enkom för elbilar. Endast fyra större tillverkare tror på en grund där både förbränningsmotorer och eldrivna kan byggas på. En av dem är BMW.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här