Facket på BMW: Vi har valt fel spår

2020-06-29 16:28  
Foto: BMW

Flexibelt är bäst säger ledningen. Fel, kontrar facket och nu vill arbetarna att BMW ändrar elbilsstrategi och inställningen till dedikerade plattformar.

Att elektrifiering är en viktig del i alla biltillverkares strategi går inte att ta miste på. Men hur de tacklar det hela ser olika ut. En tydlig skillnad som synts i strategierna rör plattformar och huruvida man valt att göra en helt elbils-dedikerad arkitektur, eller om man satsar på en flexibel.

I höstas gjorde Ny Teknik en kartläggning där det framgick att många, däribland VW, Toyota och Daimler valt att satsa på plattform enkom för elbilar. Endast fyra större tillverkare tror på en grund där både förbränningsmotorer och eldrivna kan byggas på. En av dem är BMW.

BMW säger att flexibilitet är bäst och när tillverkaren öppnade sitt nya battericenter i fjol sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik att de var övertygade om att det var rätt väg.

– Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa han då.

Läs mer: 2030 – hur ser framtidens teknikskiften ut?

Det här var även en position man höll fast vid tidigare i år då Udo Hänle, ansvarig för produktstrategi och teknisk integration inom BMW-gruppen, i en intervju sade.

– Ur vårt perspektiv så är marknadsprognoserna alldeles för osäkra för att motivera oflexibla elbilsspecifika plattformar. Vi vill inte hamna i en situation där våra fabriker inte når full kapacitet.

Men det verkar inte som att det är full harmoni i bolaget och några som vill att BMW tänker om är det väldigt starka arbetarfacket. I en intervju med tyska Der Spiegel säger Manfred Schoch, fackbas på BMW, att man måste utveckla en egen elbilsplattform.

– Endast med en egen e-arkitektur kan vi till fullo ta tillvara på fördelarna med ett elektrifierat fordon, säger han till tidningen.

Oron i facket är stor över att om man inte gör det, så finns risken att inte bara Tesla, utan många andra biltillverkare tar sig förbi. Något som i förlängningen påverkar deras position.

Enligt Der Spiegel kommer uttalandet efter det att det bland vissa BMW-chefer ska finnas en önskan om att överge nuvarande elbilsstrategi för en ny. Men när tidningen ställde frågan till biltillverkaren svarade de bara att BMW är optimalt positionerad och att de inte kommenterar spekulationer.

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt