Extra av allt - när Saab hoppas sälja till Sydkorea

2008-08-19 23:00  

Två motorer och teknik som gör den svårupptäckt med radar - trots bibehållen nosvinge för stabiliteten. Det stridsplan som Saab vill bygga färdigt tillsammans med Sydkorea verkar ha extra allt.

För Sydkorea föreslår Saab ett gemensamt utvecklingsprojekt kring ett supermodernt stridsplan. Saab visade sin skiss vid ett upphandlingsseminarium i Sydkorea under sommaren. Uppgifterna återgavs först av flygbranschtidningen Aviation Week & Space Technology.

Den tänkta Sydkorea-Saaben uppges vara en så kallad supercruiser, vilket Gripen också är. Det innebär att den kan nå överljudshastighet utan efterbrännkammare, vilket gör det möjligt för planet att flyga långa sträckor i hög hastighet.

Planet ska också vara utrustat med så kallad smygteknik, på engelska stealth.

Saab ska ha visat koreanerna skisser på plan med både en och två motorer, men vid seminariet visades bara skissen med det tvåmotoriga, skriver Aviation Week & Space Technology. Utifrån en visad skiss bedömer tidningen att planet är cirka 17-18 meter långt, med runt 12 meters vingspann.

Det skulle göra planet åtminstone lika stort som det europeiska planet Eurofighter Typhoon, skriver tidningen. Det är större än Gripen, som är 14 meter lång.

Skissen visar ett stridsplan med tydliga drag från Gripen. Här finns den v-formade huvudvingen och den markanta nosvingen som ska ge de särskilt fina aerodynamiska egenskaperna.

Men skissen visar också på helt nya egenskaper. Gripen har en motor och en stjärtfena, men det nya planet har dubbelt upp av dessa. Och dessutom ska det alltså ha smygteknik som gör det svårupptäckt.

De dubbla motorerna och snedställda fenorna för kanske tankarna till det amerikanska planet F-22 Raptor, ett smygande stridsplan från Lockheed Martin och Boeing, som det amerikanska flygvapnet började använda 2005.

Saabs informationsavdelning bekräftar att skissen har visats i Sydkorea, men betonar att det inte ska tas för en verklighetstrogen bild av ett plan i något specifikt projekt, utan som en skiss för att visa på idén om ett smygande plan med behållen nosvinge.

I materialet från Sydkorea finns dock formuleringar kring ett "pågående utvecklingsprojekt hos Saab", som Sydkorea är välkommet att komma med i.

Saab betonar där att bolaget självt äger nästan all använd teknik. Det möjliggör omfattande teknik-överföring till Sydkorea som sedan självt skulle kunna bedriva mer av sin systemutveckling.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt