Fordon

Experternas väg till en fossilfri framtid

Oskar Fröidh.
Foto: GRAFIK: Jonas Askergren

Två kilometer långa tåg, högre hastighet och större axellast. Godstrafiken på järnvägen kan öka radikalt, enligt svenska forskare.

Publicerad

Att frakta gods med järnväg i stället för lastbil sänker energiförbrukningen och utsläppen kraftigt. Dessvärre får godstågen allt mindre utrymme på spåren i takt med att persontrafiken ökar. Men godstrafiken kan växa rejält ändå – utan att man behöver bygga dyra dubbelspår. Det visar en rapport från KTH Järnvägsgruppen.

– Längre godståg är mest effektivt, men vi föreslår även högre hastigheter och större axellast, säger forskaren Oskar Fröidh.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här