Expert om Jas-kraschen: Planet överbelastades

2017-01-16 10:58  
En pilot vid thailändska flygvapnet omkom när Jas Gripen-planet kraschade under en flyguppvisning i södra Thailand. Foto: TT / AP Photo

Det thailändska Gripen-plan som störtade under en flyguppvisning blev sannolikt omöjligt att hantera efter ett pilotfel, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll. Tillverkaren Saab vidtar inga åtgärder efter kraschen.

Ett videoklipp på Youtube visar hur det svensktillverkade Gripen-flygplanet dånar fram över ett flygfält i Hat Yai i Songkhla, hur det vänder i luften och därefter flyger med full fart rakt ner i backen. Stridsflygplanets pilot Dilokrit Pattavee lyckades inte skjuta ur sig och omkom i kraschen, som inträffade vid halv tio-tiden på lördagen under en flyguppvisning, skriver Bangkok Post.

Helene Lindstrand, presschef på Saab som tillverkar Gripen, vill inte uttala sig om möjliga orsaker till kraschen, men konstaterar att de står beredda att bistå haveriutredningen med information om flygplanet. Saab kommer inte att vidta några åtgärder med anledning av det som inträffat.

– Vi samlar kunskap och information om det som inträffar på olika sätt, så vi följer naturligtvis det som händer, säger Lindstrand till TT.

– Det är en oerhört tråkig dag, framför allt tänker man på personerna som är direkt inblandade, piloten som dessvärre omkom och hans familj. Det är beklagligt, säger hon.

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert, säger att en hypotes är att piloten begick ett misstag som ledde till en kedjereaktion där flygplanet till slut blev omöjligt att hantera. Bakgrunden till teorin om ett pilotfel är att Gripens mjuk- och hårdvara enligt Hans Kjäll är i stort sett felsäker.

– Det skulle kunna vara initierat av ett pilotfel, men i det här läget är det oerhört svårt att säga varken det ena eller det andra. Det är sannolikt att han gör något felaktigt, som i sin tur gör att systemet flippar ur, säger Hans Kjäll.

Läs mer:

Läs mer: Thailand vill köpa fler Gripen

Uppvisningar är dessutom mer olycksdrabbade än vanliga flygningar eftersom piloten ska visa flygplanets maximala manöverbarhet och prestanda, ofta inom ett trångt område.

– Ibland kan det vara ett ganska stressigt program. Erfarenheten och statistiken visar att det är lättare att göra misstag, säger Kjäll.

Den thailändska maskinen är det sjunde Gripen-planet som förstörs i en krasch, men Dilokrit Pattavee är den första piloten som inte lyckats rädda sig vid haveriet. Hans Kjäll tror att piloten kan ha förlorat medvetandet på grund av g-krafterna, och därför misslyckats med att skjuta ur sig.

– Du får så hög g-påkänning att du inte kan göra någonting rationellt. Det bara blixtrar till. Människan är det begränsande i Jas, flygplanet tål mycket mer än människan, säger Hans Kjäll.

Thailand har köpt tolv Gripen, ombyggda och moderniserade plan som tidigare använts av Sveriges flygvapen. När de sista planen levererades 2013 signalerade Thailand att det kan finnas intresse av att köpa fler plan från Sverige.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt