Fordon

Expert: Olycksfärjan hölls ihop med gaffatejp

Vackert målad men hölls ihop med gaffatejp, var beskrivningen av koreanska färjan Sewol. Foto: TT

Haveriet med den koreanska färjan Sewol 16 april då 300 människor omkom berodde på en serie misstag och fel.

Publicerad

Färjan Sewol och dess systerfartyg hade köpts från Japan för ett år sedan och då byggts om för att öka kapaciteten. Fartygen har förlängts tio meter och extra hytter byggdes till på översta däck.

Därmed ändrades fartygets tyngdpunkt, vilket minskade stabiliteten. Fartyget klassades i Korea för enbart inrikes fart. Därmed försvann kravet på livbåtar, endast livflottar krävdes.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här