Europas nya jätteisbrytare får inbyggd borr

2008-12-04 14:42  

Med ett deplacement på 65000 ton och en maskinstyrka på 81 MW blir Europas nya isbrytare Aurora Borealis världens största. Den ska användas i forskningssyfte och kan borra på havsdjup upp till 5000 m med en borr som går genom en stor öppning i skrovet.

Idag presenteras specifikationerna för isbrytaren, som om finansieringen går att ordna ska börja byggas hos Wärtsilävarvet 2012 och göra sin jungfruresa 2014. Kostnaderna för projektet uppskattas till 6,5 miljarder kronor i dagens läge.

Aurora Borealis (som betyder norrsken) ska kunna utföra vetenskapliga uppdrag i de båda polarområdena på jorden utan assistans av vanliga isbrytare.

Två s k moon pool byggs i skrovet, alltså håligheter genom skrovet som gör det möjligt att komma åt vattnet inifrån fartyget. De blir kvadratiska med sju meters sida. Därmed blir det möjligt för forskare att arbeta med experiment utan att behöva stå på utedäck.

Det aktre utrymmet reserveras för borruppdrag. Borren ska kunna användas på vattendjup upp till 5000 m, och borra ner till 1000 m i havsbotten.

Tio europeiska stater deltar i isbrytarprojektet, dock inte Sverige.

Aurora Borealis blir 199,85 m lång och 49 m bred. Djupgåendet anges till 13 m. Ett diesel-elektriskt maskineri ger en framdrivningseffekt på 81 MW.

De nyare ryska atomisbrytarna, som brukar räknas som världens största, är i storleksordningen 25000 ton, har en maskinstyrka på 55 MW och är ca 160 meter långa.

(Uppdaterad version)

Håkan Abrahamson

Mer om: FoU Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt