Euro NCAP: Här är de säkraste bilarna

2018-12-13 13:54  

För Volvo är säkerhet ett adelsmärke. Men när Euro NCAP summerar 2018 hamnar inte svenska tillverkarens modeller i rampljuset. Här är bilarna som krocktestorganisationen anser är årets säkraste.

I förra veckan släppte Euro NCAP testresultaten för några lågvattenmärken inom krocksäkerhet. Fiat Panda, en bil som trots att den inte fått några säkerhetsuppdateringar sedan 2011 säljs som ny, krocktestades med resultatet noll stjärnor. Även Jeep Wrangler var en stor säkerhetsbesvikelse i testet då den fick en stjärna – trots att modellen var sprillans ny.

Den här veckan släpper krocktestinstitutet en nyhet i andra änden av spektrumet, nämligen de bilar som fått absolut högst säkerhetsbetyg under året – och som prisas med titeln bäst i klassen.

Läs mer: Här är bilen som fick noll stjärnor av Euro NCAP

De tre modeller som har fått särskilt högt betyg inom respektive segment är Mercedes Benz A-klass (mindre familjebil), Lexus ES (större familjebil) samt Hyundais vätgasbil Nexo (större crossover).

– Under 2018 introducerade vi nya tuffare tester med särskilt fokus på skydd av sårbara trafikanter. De tre vinnarna av titeln bäst i klassen demonstrerar tydligt att de strävar efter högsta möjliga säkerhetsnivå, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Lexusbilen fick ytterligare en fjäder i hatten då Euro NCAP prisade den som säkraste hybrid, eller elektrifierade modell, under hela testsäsongen.

Läs mer: Volvo blev sämst i test av pålitlighet – hade flest fel

Volvo Cars, som siktade på hattrick i paradgrenen säkerhet fick alltså se sig besegrade. Modellen S/V60 mäktade inte återupprepa bedriften att vara säkrast någonsin som XC90 (2016) och XC60 (2017) lyckades med. Jämfört med Lexus ES (båda ses som större familjebilar) hade Volvon förvisso bättre vuxenskydd – men när det kom till övriga segment fick man se sig slagna.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt