Euro NCAP: Här är de säkraste bilarna

2018-01-11 10:55  
Foto: Volvo

Nära 70 bilmodeller krocktestades av Euro NCAP under 2017. Nu, när man samlat ihop delarna och utvärderat datan, har de säkraste bilarna utsetts. Flest priser fick den mest utskällde bland tillverkarna.

I 20 år har den europeiska krockorganisationen Euro NCAP testat säkerheten på bilar som ska rulla i Europa. Och sedan man började klassificera och utvärdera alla nya bilmodeller – har underverk skett gällande den generella säkerhetsutvecklingen.

Nu är jubileumsåret avklarat, och fjolåret var intensivt för institutet. Nära 70 nya bilar har krocktestats, vilket är fler än någonsin, och det är dags för en summering. Vilka bilar var säkrast?

Sett till antalet klassegrar var det Volkswagen som lyckades bäst. Tillverkaren som annars mest fått rubriker för manipulationen av utsläppsvärden, och hur de ska hantera den så kallade ”Dieselgate”, tog inte mindre än tre vinster. Detta i klasserna ’premium’, ’mindre off road-bilar’ och ’kompaktbilar’. Opel segrade i klassen ’mindre mpv/familjebuss’ och japanska Subaru vann ’mindre familjebil’.

Läs mer: Så krocktestas Koenigsegg

Hisingens stolthet, Volvo, korades som vinnare i klassen ’större off road-bilar’ – därtill ärades deras modell XC60 med titeln årets bästa. Och Volvos position var aldrig hotad. Ett exempel var att bilen fick 95 procent i testdelen för säkerhetsutrustning – hela 20 procent mer än den närmsta konkurrenten.

– Grattis Volkswagen! Att vinna bäst-i-klassen i tre olika kategorier är en stor bedrift. Subaru och Opel erbjuder även de klassledande produkter, och Volvo fortsätter att understryka sitt rykte för säkerhet. I ett bredare perspektiv är det dock upplyftande att se att så många nya bilar presterar så pass bra inom alla säkerhetsområden – och att de utrustas med allt högre nivå av teknologi som räddar liv, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Läs mer: Fiaskot: Här är bilen som fick noll stjärnor i krocktestet

Ett bevis på att utvecklingen går framåt i rasande takt är autobromssystemen. 2016 testades det första autobromssystemet med fotgängarskydd – 2017 var tekniken tillgänglig på 82 procent av bilarna, och standard på 62 procent. Hastighetsassistent erbjöds i 92 procent till de testade bilarna – och var standard på 82 procent.

Ett mer skrämmande bevis på säkerhetsutvecklingen är att institutet även lät testa om bilar med några år på nacken, modeller som har uppdaterats och fortfarande säljs som nya. Här var resultaten katastrofala och för första gången sedan 1997 tilldelades en bil NOLL stjärnor.

Här är alla vinnarna

Premiumklassen: VW Arteon

Stora off road-bilar: Volvo XC60

Mindre off road-bilar: VW T Roc

Kompaktbilar: VW Polo

Mindre MPV: Opel Crossland X

Mindre familjebilar: Subaru XV och Subaru Impreza

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt