EU sa ja till hårdare avgasregler

2014-02-25 15:54  

EU-parlamentet röstade på tisdagen ja till att begränsa koldioxidutsläppen från personbilar till i genomsnitt 95 gram per kilometer år 2020.

– Kompromissen innebär att Europa fortsätter att ligga i framkant när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Målet på 95g skulle spara 15 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år, säger Thomas Ulmer, som lett parlamentets arbete med lagen i ett pressmeddelande.

Under perioden 2020 till 2022 kommer tillverkarna att kunna använda sig av ”superkrediter”, där bilar som är extremt utsläppssnåla kan viktas mer än andra när man räknar ut en tillverkares genomsnitt. Under år 2020 kommer en bil som släpper ut mindre än 50g koldioxid/km att räknas som två bilar, under 2021 räknas en sådan bil som 1,67 bilar och år 2022 räknas den som 1,33 bilar. Efter det räknas alla bilar lika mycket.

Målet med 95g/km kommer att fasas in under år 2020, då det bara kommer att gälla för 95 procent av de nya bilarna.

Det nya testsystem för bilar som FN håller på att ta fram (World Light Duty Test Procedure, WLTP) och som väntas vara bättre på att visa vilka utsläpp som verkligen bildas under vanliga körförhållanden bör träda i kraft så snart som möjligt. EU-kommissionen har sagt att den stöder en deadline år 2017.

Innan reglerna formellt träder i kraft ska de också bekräftas av EU-ländernas ministerråd.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt