EU:s nya krav – alla bilar måste ha hastighetsvarning

2020-04-27 15:32  
Foto: Privat

Ett system som larmar så fort du överskrider rådande hastighetsgräns. Det har EU-parlamentet klubbat igenom. Och om två år kommer det att vara obligatoriskt i alla nya bilar.

Säkerhetstekniken i bilar har tagit sjumilakliv framåt under 2000-talet. Nya sensorer samt enormt mycket bättre datakapacitet har gjort att våra fordon inte går att jämföra med samma modell som är en eller ett par generationer äldre. Det här är något som amerikanska NHTSA lyfte för ett tag sedan då de presenterade hur stor skillnad det är att sitta i en ny eller gammal bil för att undvika skada.

EU har varit duktiga på att trycka på när det kommer till säkerhetsutvecklingen. I fjol reviderades kraven för att inkludera än mer avancerad teknik. Och mer blir det. Tidigare i april klubbade EU-parlamentet igenom ytterligare en skärpning och att alla nya bilar ska ha flera nya system.

Läs mer: Biljättarnas modeller har allvarliga säkerhetsbrister

Det handlar om möjlighet till att installera alkolås, varningssystem som upptäcker om föraren är trött, system som upptäcker om fordon framöver backar, så kallad intelligent hastighetsassistans, samt en ”svart låda”. Det senare för att man lättare ska kunna utreda trafikolyckor.

Intressant är det så kallade ISA-systemet. Det innebär mer eller mindre att kameror och gps övervakar rådande hastighetsgräns och sedan påminner gasglada förare om de inte håller sig på rätt sida om denna.

Läs mer: Bensinbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

– ISA ger förare återkoppling, baserad på kartor samt vägskyltsövervakning, så fort hastighetsgränsen överskrids. Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare – utan ett intelligent system som kommer att göra förare medvetna om att de kör för fort. Det här kommer inte bara att göra det säkrare för alla – utan det hjälper även förare att undvika fortkörningsböter, sa Róza Thun som sitter med i kommittén för konsumentskydd i EU, i ett uttalande.

Kravet som nu klubbats igenom kommer att få genomslag från den 1 maj 2022 i alla nya fordonsmodeller och från maj 2024 i existerande modellserier.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt