Estonias hemlighet avslöjas - på 8 min

2008-03-18 23:00  
Estonia

Här är fartygsmodellen som ska avslöja Estonias hemlighet. På bara åtta minuter ska hon ge svar på frågan hur den förlista färjan sjönk.

852 personer dog. Varför? Nu ska det svenskledda forskarkonsortiet, som undersöker sjunkförloppet, bekräfta teorin om hur färjan gick till botten.Det ska ske med hjälp av Mini-Estonia, en fartygsmodell i skala 1:40, som är nära fyra meter lång, har skrov i glasfiberplast och en överbyggnad i lättviktsaluminium.

Modellen ska utsättas för liknande tuffa oväder och höga stormvågor, som den förolyckade estniska färjan natten den 28 september 1994.

Det ska ske de närmaste veckorna i en våg- och manöverbassäng hos SSPA, tidigare Statens skeppsprovningsanstalt, i Göteborg. Testerna blir avgörande, efter år av spekulationer.

Ny Teknik har besökt Mini-Estonia i SSPAs modellverkstad. Hon är halvfärdig, bara skrovet med inredning är hopmonterat. På ett bord bredvid nitar snickare ihop de sista utskurna bitarna i överbyggnaden, däck 4-6. Propellrarna är tillfälligt borta, bogvisir saknas.

Den 2 april planeras media få se ett lyckat sjunkförsök.

Under "examensprovet" ska Mini-Estonia sjunka med avslitet bogvisir, öppen bilramp i fören, vatten inströmmande genom luftventiler och krossade fönster. Hon ska få slagsida åt styrbord, gira upp i vind och svänga 180 grader, driva för vinden, kapsejsa med skrovet upp och ned och sedan gå till botten med aktern först.

Det blir tufft, modellförsöken är ett av de mest komplicerade som Lars Gustavsson, chef för modellverkstaden på Ship Design på SSPA, hittills upplevt.

- I vanliga fall studerar vi hur vattnet strömmar utanför en modell. Nu handlar det också om hur det strömmar inuti, båten.

Forskarna brottas också med en rad frågetecken. Det är exempelvis oklart om Estonias vattentäta dörrar, belägna under bildäck, var öppna eller stängda vid olyckan. Modellen har hål i innerväggarna som markerar de vattentäta dörrarna, men inga dörrar.

- Det är inte bestämt om dörrarna ska vara öppna eller stängda i försöken, säger Björn Allenström, en av de ansvariga forskarna.

Inte heller är Estonias exakta kurs i vågorna känd. Ytterligare en komplex sak är att man i skalförsöken ska släppa ut luft ur Mini-Estonias skrov via en ventil.

- När Estonia fylldes med vatten komprimerades luften i skrovet. Eftersom vi inte kan åstadkomma samma höga vattentryck i modellen måste vi släppa ut luft ur modellen under kontrollerade former, annars får modellen för hög flytkraft, säger Claes Källström, forskningschef vid SSPA.

Estonia sjönk på cirka 50 minuter. Modellförsöken kommer att gå 6,3 gånger snabbare än i verkligheten eftersom modellen är mindre måste tiden skalas. Mini-Estonia kommer därför sjunka på bara åtta minuter.

Mini-Estonia

Estonia

Typ

SSPA-modell

Bil- och passagerarfärja av roro*-typ

Längd

3,875 meter

155 meter

Bredd

0,6 m

24 m

Djupgående

0,1 375 m

5,5 m

Deplacement

0,1 864 ton

12 046 ton

Maskin

Två elmotorer

4×Man 8L40/45 dieslar

Fart

3,32 knop

21 knop

Sjunktid

8 minuter

50 minuter

Våghöjd

0,1–0,125 m i bassängen

4–5 m

*Roro: ”roll-on-roll-off”

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt