Estoniamodellen <br></br>sjönk som planerat

2008-04-03 14:46  
M/S Estonia

Så sjönk Estonia. Det svenskledda forskarteamet säger sig nu ha löst gåtan om hur passagerarfärjan gick till botten. Se sjunkförloppet på video via länken här intill.

På torsdagen visade teamet bakom Claes Källström, forskningschef vid skeppsdesignbolaget SSPA, Estonias sjunkförlopp i en våg- och manöverbassäng på Chalmersområdet med hjälp av en fyra meter lång modell.

Över 50 journalister från Europa var närvarande när den lilla modellen sjönk som det var tänkt, dock med lite trubbel med en vagnanordning i början.

- Det var gripande, stämningen blev tryckt efter att modellen sjunkit ned under vattenytan, berättar Claes Källström.

Försöket var det sista i en serie modellförsök som pågått de senaste veckorna.

– Vi har kört två-tre test varje dag, säger Claes Källström till Nyteknik.se

Hur har de gått?

– Jo, bra, vi håller på med vissa injusteringar. Men förloppet illustrerar väl hur Estonia sjönk enligt våra slutsatser och datasimuleringar, säger Claes Kjellström.

Enligt forskarkonsortiet, som består av forskare från Sverige, Skottland och Nederländerna, sjönk Estonia på grund av att bogvisiret i fören slets loss och bilrampen bakom visiret öppnades så att vatten forsade in på bildäck.

Därefter fick färjan slagsida och girade efter ett tag 180 grader babord, upp i vinden, för att sedan ligga och driva med växande slagsida när luftventiler och krossade fönster tog in vatten, innan hon slog runt och kapsejsade, varpå hon sjönk med aktern först.

Estoniamodellen är i skala 1:40, i försöken tar förloppet 8 minuter.

Filmsekvensen spelas dock upp långsammare för att man som betraktare ska få en känsla av hur snabbt katastrofen skedde i verkligheten. Hela filmen är 36 minuter lång.

- Vi har inget bogvisiret och börjar förloppet med stängd ramp, berättar Claes Källström.

Sedan öppnar man modell-rampen helt. Våghöjden i verkligen var över 4 meter, och motsvaras i försöken av 12 centimeter. Farten Estonia höll när olyckan skedde var 14 knop – långt ifrån maxfarten på 21 knop. Denna motsvaras av dryga 2 knop under testets gång.

Inför testerna fanns en rad frågetecken kring exempelvis olika dörrars position. Var de vattentäta dörrarna på däcken under bildäck öppna?

– Alla utom ett par är öppna i försöken. Det gäller också dörrarna till den så kallade center-casingen, säger Claes Källström.

De senare löper i mitten av modellen och leder ned till däcken under bildäck.

Forskarna antar att dörrarna i verkligheten pressades upp av trycket från vattenansamlingen på bildäck.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt