Fordon

"En väldigt ambitiös satsning"

Håkan Westerlund

(Uppdaterad) Regeringen satsar ambitiöst på järnvägsunderhåll – men även längre fram krävs höjda permanenta anslag. Det menar Håkan Westerlund, som leder KTH:s forskning om underhåll av järnväg.

Publicerad

- Man kan inte sätta in en engångssumma och sen lägga sig på soffan och vila, säger han.

Håkan Westerlund är föreståndare för Centrum för drift och underhåll av infrastruktur på KTH. Han menar att järnvägsunderhållet har varit underfinansierat med ungefär 15 procent tidigare, och att det permanenta anslaget därför måste höjas med ”någon miljard” extra per år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här