En trailer med solpaneler kortar elbussens laddtid

2022-04-09 08:00  
Den energi som levereras av solpanelerna motsvarar upp till 2 500 liter diesel om året. Foto: Sono Motors

I väntan på elbilen Sion – som ska byggas i finsk fabrik i stället för svensk – testar Sono Motors sin teknik i kollektivtrafiken. Släpets solceller bidrar med 2 kW till batteriet.

Datumet för produktionsstart av Sono Motors Sion har skjutits upp under flera år. Den uttalade planen var att tillverkningen skulle ske hos Nevs i Trollhättan. Nu i veckan har Sono Motors dock gått ut med att bilarna ska byggas av Valmet Automotive i finländska Nystad i stället.

Sono Motors Sion ska vara täckt med solceller, och företaget hävdar att panelerna under en solig dag i södra Tyskland ska ge upp till tre mil extra i räckvidd.

Ny Teknik provkörde prototypen redan 2019. Men startupen vill få fler intäkter från den teknik som man har utvecklat, och ge andra i fordonsbranschen möjlighet att toppa batterierna med solel.

Bolagets paketlösning ”Sono Solar” inkluderar solpaneler och kringliggande teknik för elektrisk och mekanisk integrering – samt eftermarknad och service. Enligt ett pressmeddelande har Sono Motors redan undertecknat avsiktsförklaringar och kontrakt om samarbeten med en rad företag. Bland dem finns lastbilstillverkaren Man.

Läs mer: De odlar i öknen – solpaneler ”skördar” vatten från luften

Men man tar också ett helt nytt grepp för elektrifierade bussar. I samarbete med ett kollektivtrafikbolag i München ska Sono Motors testa ett system där en elbuss drar en passagerartrailer, utrustad med 20 solpaneler av samma typ som sitter på Sion.

Solcellerna kan som mest bidra med 2 000 watt till bussens 24-voltsbatteri och ska täcka behoven för ventilation med uppvärmning, kylning samt den elektriska styrningen av släpet. 

Solpanelerna täcker 12 kvadratmeter på släpvagnen, och man räknar med att de kommer att ge energi som skulle motsvara upp till 2 500 liter diesel om året. Därmed minskar de lokala koldioxidutsläppen med 6,5 ton per buss årligen. Lösningen kan öka batteriernas livslängd, och minska underhållsbehovet. En uppenbar fördel är om bussen kan minska sin tid vid laddaren.

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt