Fordon

En trailer med solpaneler kortar elbussens laddtid

Den energi som levereras av solpanelerna motsvarar upp till 2 500 liter diesel om året. Foto: Sono Motors

I väntan på elbilen Sion – som ska byggas i finsk fabrik i stället för svensk – testar Sono Motors sin teknik i kollektivtrafiken. Släpets solceller bidrar med 2 kW till batteriet.

Publicerad

Datumet för produktionsstart av Sono Motors Sion har skjutits upp under flera år. Den uttalade planen var att tillverkningen skulle ske hos Nevs i Trollhättan. Nu i veckan har Sono Motors dock gått ut med att bilarna ska byggas av Valmet Automotive i finländska Nystad i stället.

Sono Motors Sion ska vara täckt med solceller, och företaget hävdar att panelerna under en solig dag i södra Tyskland ska ge upp till tre mil extra i räckvidd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här