Fordon

En dubbel hybridlösning ska rädda Europas lastbilsflotta

Foto: Volvo Group
Foto: UPV

EU:s lastbilar måste möta hårdare utsläppskrav. Forskare i Valencia har kombinerat en egen motor som simultant bränner bensin och diesel med elektrifiering – i en ny hybridlösning.

Publicerad

Det Polytekniska universitetet i Valencia (UPV) anser att Europas åkerier står inför en stor utmaning: att få ner utsläppen från sina långa transporter så att de klarar EU-kraven satta för lastbilar till 2025.

Då måste fordonens koldioxidutsläpp ha sjunkit med 15 procent, tillsammans med en minskning av flera hälsovådliga utsläpp från dieselmotorerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här