En doft av pengar i Maybach Zeppelin

2009-02-12 12:22  

Lyxbilstillverkaren Maybach lanserar en prishöjd exklusiv modellserie som får namnet Zeppelin. Bilen levereras med en doft av pengar.

Pengar luktar inte, säger talesättet. Men rikedom kan uppenbart förknippas med vissa dofter.

Det har lyxbilstillverkaren Maybach tagit fasta på när den nya modellen Zeppelin lanseras. Som om finanskrisen inte existerade ska Zeppelin tillverkas i en exklusiv begränsad serie, som är tio procent dyrare än de redan dyra lyxbilarna. Världens dyraste serietillverkade bil. Versionen med lång hjulbas kostar över sex miljoner kronor.

Moderkoncernen Daimler har utvecklat en elektronisk doftanläggning, som när den aktiveras fyller kupén med valfri doft på några sekunder. Efter tio minuter stängs den av för då har näsan redan vant sig och vidare parfymering är överflödig.

Parfymfirman Givaudan har utvecklat två speciella parfymer för Maybach, en lätt och uppfriskande, en tyngre med trädoft.

I övrigt får man mycket pianolack, mörka träpaneler och mjukt lammskinn i inredningen, liksom tvåfärgad lackering med en ljusbrun midjelinje mot den i övrigt svarta karossen.

Motorn är samma sexliters V12a som i övriga Maybachbilar, men Zeppelinserien får förhöjd effekt till 640 hästkrafter.

Zeppelinserien presenteras nästa månad på bilsalongen i Geneve. Endast hundra bilar kommer att tillverkas.

Maybach Zeppelin har funnits som modell tidigare, nämligen mellan 1928 och 1932. Modellen D8 hade en av dåtidens starkaste motorer och utvecklade 200 hästkrafter ur en åttaliters V12-motor. Kopplingen till Zeppelin berodde på att Maybach levererade motorer till Zeppelins luftskepp redan före första världskriget.

Efter andra världskriget tillverkades enbart enbart motorer för industribruk. Det köptes av Daimler 1960, men de ursprungliga ägarfamiljerna Maybach och Zeppelin behöll minoritetsposter. 1969 antogs namnet MTU Friedrichshafen. För några år sedan tog svenska riskkapitalbolaget EQT över det anrika företaget.

Maybach Manufaktur är en del i Daimlerkoncernen.

Håkan Abrahamson

Mer om: Maybach Lyxbil

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt