Elvägen laddar trådlöst i 100 km/h

2017-05-23 14:12  
Qualcomm och Renault har demonstrerat sin elväg med induktionsteknik. (Bild ur Qualcomms webbfilm om projektet)

Bilen kan laddas med 20 kW i 100 kilometer i timmen. Qualcomm och Renault har demonstrerat sin elväg med induktionsteknik.

Qualcomm är inte bara en konkurrent till Ericsson i jakten på femte generationens mobilnät. Företaget utvecklar också en teknik för trådlös laddning av elfordon under färd kallat Qualcomm Halo. Om detta berättade Ny Teknik redan 2013.

Nu har tekniken demonstrerats. En 100 meter lång testbana har byggts av samarbetspartnern Vedecom utanför Versailles i Frankrike. Biltillverkaren Renault är också delaktigt i projektet tillsammans med ett tjogtal andra aktörer.

Systemet klarar av att ladda bilen med 20 kW i 100 kilometer per timme eller mer. Vid demonstrationen visades också hur två bilar laddades samtidigt.

Systemet skiljer sig från de båda elektrifierade svenska testvägarna i Gävle respektive Arlanda. I Gävle hämtas strömmen från luftledningar. Vid Arlanda ska strömmen hämtas från en skena i marken.

Vad den franska elvägen kommer att kosta framgår inte av publicerad information. Qualcomm berättar bara att de kommer att licensiera tekniken och låta aktörer inom fordonsindustrin sköta prissättningen.

Gunnar Apslund, innovatör i elvägsprojektet utanför Arlanda, berättade att de valde bort den induktiva tekniken eftersom den skulle bli för dyr.

Qualcomms projekt har knappt 90 miljoner kronor i budget och finansieras huvudsakligen av EU. Nu ska Vedecom utföra tester kring praktiska scenarion, exempelvis identifiering av fordon, tillåtelse att ladda, strömstyrka mellan bil och väg, hastighet och placering av fordon.

Se film om projektet här:

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt