Elon Musks hårda ord om rivalens snabbladdning

2018-05-07 06:00  

Teslas Superchargers har länge varit de mest potenta snabbladdarna. Snart blir det dock ändring på det då Porsche ska bygga 350 kW – men den tyska rivalens lanseringsplaner imponerar inte. Saken med 350kW-laddning är att det inte är meningsfullt, säger Teslachefen Elon Musk

En av de stora framgångsfaktorerna för Tesla är att man parallellt med elbilarna även erbjudit ett fungerande nät av snabbladdare. Och inte nog med att det är en välutbyggd infrastruktur, de erbjuder även laddning på 120 kW (egentligen 145 kW, men bilarna begränsar till 120 kW) vilket har varit en konkurrensfördel. Elon Musk har även antytt att effekten ska höjas, men nu verkar företaget göra ett lappkast.

Tesla backar om batteripack

Det var under Teslas kvartalsrapport som teknikchefen JB Straubel sa att man mycket väl kan konstruera fordon med batteripack som klarar snabbladdning på 300-400 kW – men att detta inte var ett bra alternativ. Baksidor som sämre räckvidd och hållbarhet blir helt enkelt för stora.

– Saken med 350kW-laddning är att det inte är meningsfullt om det inte är så att du har ett monsterbatteri eller galet hög C-rate, i det senare fallet innebär det att energidensiteten blir dålig, sa Musk.

Men även om Tesla passade på att pika Porsche och just nu inte ser 350 kW som något intressant, kommer de utveckla sina Superchargers för att leverera högre effekter. Men då handlar det om 200- eller 250kW.

Musk förtydligade att detta gäller för personbilar med relativt små batteripack som inte är större än 100 kW. För sina el-lastbilar planerar man Megachargers med runt 1MW effekt.

Uttalandena vid kvartalsrapporten är intressanta. Detta eftersom de verkar gå stick i stäv med en tidigare tweet där Musk svarar på frågan om vilken effekt Supercharger V3 skulle få: Bara 350kW… vad refererar du till, en barnleksak?.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL