Elhybridsracer tar hem storkovan

2008-09-11 08:27  
Karma - snart på en landsväg nära dig. Foto: Fisker

Amerikanska Fisker Automotive, som utvecklar elhybridsbilsracern Karma, tar hem drygt 400 miljoner i riskkapital. Samtidigt pågår en rättslig strid med konkurrenten Tesla.

Fisker Automotive har fått stor uppmärksamhet, både för sitt elhybridskoncept och den rättsliga tvisten med konkurrenten Tesla Motors.

Tesla anklagar den danska bildesignern Henrik Fiskers för att ha stulit Tesla-teknik när han deltog i utvecklingsarbete hos konkurrenten.

Nu tar Fisker Automotive in drygt 400 nya miljoner i riskkapital för att vidareutveckla den första modellen av elhybriden, Karma.

Valmet bygger bilen
Bilarna ska börja levereras till kunder under sista kvartalet i år och byggs av finska Valmet, som tillverkar bland annat Porsche Boxter.

Planen är att bygga cirka 15 000 Karma per år med start nästa år.

Karma är en laddhybrid där en bensinmotor kombineras med litiumjonbatterier. Topphastigheten är 200 kilometer i timman och prislappen är drygt en halv miljon kronor när den börjar säljas i USA.

En investerare från Quatar står bakom den största delen av den nya rundan där även tidigare ägare, bland dem det kända riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers i Kalifornien deltog.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt