Fordon

Elhojen ska få allhjulsdrift

Mikael Buchgolz och studenten Matthias Bauman vid en elcykel. Foto: TU Ulm

Elhojar som driver på både fram- och bakhjul utvecklas ska öka framkomligheten på leriga vägar. Styrningen blir en utmaning.

Publicerad

Men det handlar då inte om styrstången, utan om motorstyrnigen. Sensorer måste hela tiden känna av hur elcykeln framförs och hur underlaget är och leverera data till styrsystemet.

Därifrån regleras hur de båda elmotorerna ska driva elcykeln på effektivast möjliga sätt. Motorerna ska även fungera som generatorer och ladda batteriet i nedförbackar eller vid fartminskning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här