Fordon

Eldrivna tenderbåten kan köra flera timmar

Silent Tender 400 har antingen ett vattenjet-system på 20 kW eller elektriska utombordsmotorer på 20- alternativt 30 kW. Foto: Silent Yachts
Skrovet av kolfiber ger den fyra meter långa båten en vikt på 90 kg. Foto: Silent Yachts
Skrovet av kolfiber ger den fyra meter långa båten en vikt på 90 kg. Foto: Silent Yachts

Nu kompletterar bolaget sina "soldrivna" lyxyachter med en batteridriven tenderbåt. Den tar sex personer och presterar över 20 knop.

Publicerad

Australiensiska Silent Yachts har specialiserat sig på lyxiga katamaraner där stora ytor täcks av solpaneler. Ett exempel är den 18 meter långa modellen Silent 60 – och med ett batteripack på upp till 286 kWh ombord är det logiskt att även elektrifiera turen in till land.

Nu presenterar Silent Yachts en fyra meter lång batteridriven tenderbåt. Den har plats för sex personer och presterar enligt tillverkaren "minst" 20 knop, motsvarande 37 km/h. Det skriver Electrek. Silent Tender 400 kommer antingen med ett vattenjet-system på 20 kW eller två elektriska utombordsmotorer på 20- respektive 30 kW.

Två batteristorlekar erbjuds, standard på 16 kWh alternativt 20 kWh. Energin uppges räcka för minst två timmars körning i tio knop. Och vid snabbladdning ska det ta 2,5 timme för litiumjonbatterierna att få full kräm.

Skrovet av kolfiber ger en vikt på 90 kg, vilket innebär att man inte behöver ha hydraulik för att sätta i båten och ta upp den i yachten. Skrovets design sägs dessutom ge en väldigt torr upplevelse för passagerarna.

Skrovet av kolfiber ger den fyra meter långa båten en vikt på 90 kg. Foto: Silent Yachts

Tender 400 är framtagen med Silent 60-modellen i åtanke, men går givetvis att använda i bolagets större yachter. Nu är man dock på gång med en drygt fem meter lång tenderbåt som ska passa yachten Silent 80.