Eldrivna bogserbåten har motorer på 3,6 MW

2021-04-30 07:00  

USA:s första helelektriska bogserbåt har två motorer på vardera 1 800 kW. Batteripacket ligger på modiga 6 MWh.

Båten, med namnet Ship Assist Electric Tug TES-08240, är 25 meter lång och har ett pollaredrag på 63 ton (bollard pull), enligt tillverkarna Crowley.

Det är den första helelektriska bogserbåten i USA, och kapaciteten torde placera den bland de starkaste i kategorin. De två elmotorerna ger vardera 1800 kW, vilket tillsammans blir 3,6 MW till propellrarna som kan roteras i 360 grader. Toppfarten ligger på tolv knop.

Kraften suger givetvis en hel del el och batteripacket ligger på 6 MWh. Batterierna är modulerbara för att kunna hantera uppdateringar, exempelvis om en kund skulle föredra en hybridlösning framför ren eldrift – något som hela plattformen redan är anpassad för att kunna hantera. Översikt är en viktig aspekt för personen vid rodret, och en bieffekt av eldriften är att sikten bakåt inte längre skyms av en skorsten.

”Hållbarhet och kraft”

Bakom den batteridrivna bogserbåten står som sagt Florida-baserade Crowley Engineering Services, med bas i Jacksonville. För utvecklingen av drivlinan har företaget tagit hjälp av danska Jensen Maritime.

Läs mer: Elbåten Sarvo 37 har en topphastighet på 130 km/h

– Crowleys design ger operatörer en bogserbåt som fortsatt låter dem betjäna skepp snabbt och med kraft, samtidigt som de minskar sin miljömässiga påverkan genom att ta bort koldioxiden. Den här nya designen visar att hållbarhet och kraft kan gå hand i hand, säger Ray Martus, vd för Crowley Engineering Services på hemsidan.

Bolaget har också byggt en laddlösning för den tänkta hemmahamnen. I sin design har Crowley tagit hänsyn till att framtida autonom teknik ska kunna appliceras för en självkörande bogserbåt.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt