Eldriven Cadillac för de rika

2013-01-15 13:15  
Cadillac ELR plug-inhybrid med teknik som används i Chevrolet Volt. Foto: GM

Det är de välutbildade, progressiva och rika bilköparna som väljer eldrift. Därför lanserar GM i dag Cadillac ELR.

Den amerikanska biltillverkaren har redan haft plug-inhybrider på programmet ett par år, och meddelade redan i höstas att lyxmärket Cadillac skulle komma som elhybrid.

Och förhandsuppgifterna stämde bra. En lyxcoupé baserad på konceptbilen Converj, men med samma tekniska lösning som man använder i den första plug-inhybriden Chevrolet Volt.

GM har nämligen nu kunnat identifiera vilka kunderna är som intresserar sig för denna alternativa drivteknik, och som är beredda att betala ett högre pris för att få köra bilar som har fått "grön" stämpel.

Typiska Voltkunder bor i USAs kuststater, de är höginkomsttagare, progressiva och välutbildade. Där säljer också traditionella Cadillacbilar med stora bensinmotorer sämre.

Nu erbjuder alltså GM denna kundkategori en lyxigare bil än Chevrolet Volt, men med i stort samma tekniska uppbyggnad. Cadillac ELR ska byggas i samma fabrik, Detroit- Hamtramck, som Voltbilarna.

Med hjälp av varumärket Cadillacs högre status, samt mer lyxbetonad utrustning, blir det möjligt att ta ut ett högre pris och därmed öka marginalerna för biltillverkaren.

Den fyrsitsiga bilen har ett batteripaket med litiumjonceller på 16,5 kWh som laddas, exempelvis nattetid när eltaxorna är lägre. Laddningen räcker sedan till ca 55 km ren eldrift. Därefter kopplar en bensindriven 1,4 liters motor in och driver en generator, som ger ström till elmotorn för vidare drift. Total körsträcka anges till 480 km på en laddning och en tank. Vid inbromsning återmatas ström till batteriet.

På batteriet lämnar GM åtta års garanti eller upp till 160 000 km.

Bilen ska börja serietillverkas i slutet av året och introduceras på USA-marknaden tidigt 2014. Därefter gör bilen entré på marknader i Europa och Kina senare under året. Något pris har inte angetts, men Opel Ampera (den europeiska motsvarigheten till Chevrolet Volt) kostar runt 450 000 kronor i basutförande.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt